Suggestief monteren

Nu volgens de Nationale Nieuwsmonitor de actualiteitenrubrieken zich, anders dan de bedoeling was, nauwelijks hebben geprofileerd, zijn we voor de onversneden standpunten van politieke partijen vooral afhankelijk van hun eigen filmpjes. Die laten zien en voelen hoe ze zelf hun ideeën graag uitdragen.

Het CDA zet haar kopstukken subtiel in het zonlicht als hoeders van natuur en gezin. Elco Brinkman leest zijn kleinkinderen voor en Henk Bleker streelt zijn paarden. Straks komt de boerenkool met rookworst op tafel, die sfeer. Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten raakt de kern van de warmmenselijke campagne ‘Recht uit het hart’, door te pleiten voor „de juf die een slinger legt op de stoel van een jarig kind”.

De VVD slaat in haar spot een militanter toon aan. Een vrouw windt zich op over vandalisme, een man over de bedreigde hypotheekrenteaftrek en een ondernemer over de toekomst van haar bedrijf. De regisseur heeft ze zorgvuldig uitgelicht om de getuigenissen even authentiek als indringend te laten overkomen. Maar je ziet de paniek in hun ogen: wij spelen dit maar. De copywriter behoort evenmin tot de eredivisie, met teksten als: „Rechtvaardigheid kan wel wat VVD gebruiken.”

De PvdA toont in een dreigende context beelden van elkaar amicaal bejegenende politici van VVD, CDA en PVV: wie op deze partijen stemt, kiest voor ‘oneerlijkheid’ en moet „de rekening van de crisis’’ betalen. De SP laat professioneler zien dat het huidige kabinet funest is voor de gewone man. In een videoclip wordt op een door Bob Fosko gemaakt protestlied („Het rijke Westen is geen eiland en Europa is geen fort”) meegedeind in auto’s, bussen en treinen. De SP is een jofele partij, is de portee.

Het PVV-spotje is een perfect staaltje van suggestief monteren. Ter ondersteuning van Wilders’ betoog vertellen ons de beelden met suspensemuziek: kijk eens hoe vliegtuigen vol vreemdelingen hier landen, massa’s immigranten over straten en marktpleinen krioelen en moskeeën het stadsbeeld bepalen. Vervolgens zien we Job Cohen op sokken zo’n moskee betreden en een kopje aan de mond zetten. De boodschap: met deze moslimvriend roepen we het onheil over ons af. Wilders’ pay off getuigt van listige retoriek: „We moeten weer zelf gaan uitmaken wie we binnenlaten.”

Deden ‘we’ dat dan eerst niet?

tom rooduijn