Eerlijk zullen we alles delen, met een eigen Facebook-telefoon

Veertig procent van alle Facebook-gebruikers logt al in op het netwerk via een mobiele telefoon. Telefoonfabrikanten werken aan een Facebook-toestel met speciale ‘F-knop’.

Hier ben ik. Dit lees ik. Dit doe ik vanavond. Ik luister deze muziek, ik bekeek deze video en van deze mensen maak ik een foto.

Alles, maar dan ook alles wat je op een smartphone kunt doen, is met één druk op de blauwe F-knop direct te delen met de buitenwereld. Dat is het idee achter de HTC ChaCha, een van de eerste nieuwe Facebook-telefoons die komende zomer te koop zijn.

HTC is een van de fabrikanten die inspeelt op het toenemend mediagebruik via smartphones. Sociale netwerken als Facebook behoren daarbij tot de snelst groeiende mobiele diensten, blijkt uit een recent rapport van onderzoeksbureau ComScore. Vrijwel iedereen gebruikt zijn smartphone al om mail te lezen en het nieuws te volgen (via apps of op het web). Maar het gebruik van sociale netwerken op een mobieltje verdubbelde in een jaar tijd, zowel in de VS en helemaal in Europa. Nederland, met zo’n vier miljoen Facebookers en 9,3 miljoen Hyvers en een snel uitdijend aantal smartphonegebruikers, is daarop geen uitzondering.

Volgens cijfers van Facebook loggen nu al 200 miljoen van de ruim 500 miljoen gebruikers regelmatig in op een mobiele telefoon – 40 procent van het totaal. Daarmee wordt het sociale netwerk via mobieltjes veel beter bezocht dan concurrerende sites. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld spenderen smartphonebezitters per maand samen 2,5 miljard minuten op Facebook-sites – gemiddeld 5,6 uur per persoon. De websites van Google komen op de tweede plaats met ‘slechts’ 700 miljoen minuten per maand.

Het bezoeken van Facebook gaat nu nog via de mobiele websites of Facebook-apps. Maar het kan dus nog eenvoudiger: via een speciale Facebook-telefoon waarbij de blauwe F-knop letterlijk begint te gloeien zodra je iets op je telefoon doet dat je kunt delen.

Het scherm van de ChaCha is zo ingericht dat je de online gebeurtenissen van vrienden meteen in beeld hebt, dankzij speciale widgets. Facebook gaat er immers niet alleen om te vertellen wat jij meemaakt, maar ook altijd te kunnen zien wat je vrienden doen.

HTC komt behalve de eerder genoemde ChaCha (299 euro, met vast toetsenbord voor veeltypers) ook nog met de HTC Salsa (369 euro, met 3,4 inch aanraakscherm). Voor HTC biedt de Facebook-toevoeging een mogelijkheid om zich te onderscheiden van andere Android-fabrikanten – die gebruiken allemaal al hetzelfde besturingssysteem en de toestellen beginnen erg veel op elkaar te lijken.

Maar zo uniek is HTC ook weer niet: Facebook-baas Mark Zuckerberg maakte afgelopen maand bekend dat er nog tientallen andere Facebook-telefoons aankomen, ook van andere merken. Zo’n blauwe F kan de telefoonverkoop stimuleren, hopen de smartphonefabrikanten.

En hoe zit het met de andere sociale netwerken? De Facebook-telefoons zijn wel om te bouwen zodat ze alles naar Twitter publiceren, zegt Mark Moons van HTC Nederland. „Maar dan verlies je toch wat leuke functies.”

Voor Nederlandse smartphonegebruikers is daarnaast Hyves van groot belang: Hyves heeft Nederland 9,3 miljoen leden, waarvan er 5,5 miljoen ‘actief’ zijn, aldus een woordvoerder. Volgens de laatste cijfers loggen nu 3 miljoen mensen per maand in via een smartphone: 2,2 miljoen via de mobiele website, de rest via speciale apps. Meer dan de helft van Hyves-netwerkers benadert het sociale netwerk mobiel.

Hyves heeft een eigen mobiel netwerk – althans het verkoopt belminuten onder de eigen merknaam Hyves Mobile. Daarnaast verkoopt Hyves de iPhone, waarbij de Hyves-applicatie vrijwel automatisch wordt geïnstalleerd. Het enige wat ontbreekt: een aparte H-knop die begint te knipperen zodra er iets te delen valt.

Marc Hijink

Meer over de HTC ChaCha en Salsa op nrc.nl/hebben