De waarde van Twitter accelereert bliksemsnel

Investeert Goldman Sachs in Facebook? Dan stappen wij in Twitter. Dat hebben de zakenbankiers van JP Morgan mogelijk gedacht toen zij een nieuw investeringsfonds opzetten voor digitale mediabedrijven. De bank overweegt ook geld te steken in Zynga, dat spelletjes maakt voor Facebook, en in internetbeldienst Skype.

JP Morgan neemt waarschijnlijk een belang van 10 procent in Twitter, zo werd gisteren bekend. De internetdienst waar gebruikers berichtjes van maximaal 140 tekens kunnen publiceren, krijgt zo een waardering van 4,5 miljard dollar (3,3 miljard euro). Het fonds van JP Morgan heeft een omvang van 1,22 miljard euro.

De waarde van Twitter accelereert als een sportauto. In december werd de site nog gewaardeerd op 3,7 miljard dollar. Investeerder Kleiner Perkins nam toen een belang van 200 miljoen dollar. En in september 2009 was Twitter nog 1 miljard waard.

Het lijkt het begin van een nieuwe internethype. Facebook leidt de race. Goldman Sachs investeerde in januari 450 miljoen dollar in het populairste sociale netwerk ter wereld. Facebook zou nu 50 miljard dollar aan waarde vertegenwoordigen. De site heeft 600 miljoen geregistreerden. Goldman Sachs wil het belang in stukjes doorverkopen aan rijke particulieren. Daarmee kreeg de investering een openbaar karakter en dat stuitte op bezwaren van de toezichthouder. Rijke Amerikanen mogen nu waarschijnlijk niet deelnemen in Facebook.

Naast sociale media zijn (commerciële) lokale diensten als Groupon en LivingSocial populaire investeringen. Beide sites verkopen kortingsbonnen.

De grootste vraag blijft hoe sociale media geld gaan verdienen. De omzet per gebruiker is veel lager dan bij traditionele media- en telecombedrijven. Facebook trekt inmiddels meer adverteerders dan bijvoorbeeld Yahoo. Twitter lijdt verlies.