Muziekindustrie verdient maandelijks miljoenen op YouTube

De muziekindustrie verdient elke maand “miljoenen euro’s” op YouTube. Sony, Warner, Universal en EMI, maar ook kleine labels halen geld binnen met advertenties bij filmpjes van hun artiesten.

YouTube-topman Paul Walker voorspelt in de Britse kwaliteitskrant The Independent dat die inkomsten nog meer zullen groeien. “Door de komst van tablets en smartphones wordt er steeds meer video gekeken.” YouTube plaatst nu elke minuut 35 uur aan videomateriaal. Per dag trekt het twee miljard kijkers, een verdubbeling ten opzichte van 2009.

“Enkele jaren geleden haalden platenmaatschappijen nog niet zoveel binnen”, aldus Walker. “Maar nu worden elke week drie miljard filmpjes met reclame bekeken: twee keer zoveel als in mei 2010.” Met de komst van services als YouTube en ook Spotify - dat gewaardeerd wordt op 1 miljard dollar en onlangs een rits investeerders aantrok - hoeven muziekliefhebbers niet meer illegaal te downloaden om gratis muziek te luisteren.

Twee jaar geleden stonden YouTube en de muziekindustrie nog tegenover elkaar. Warner wilde toen dat er per bezoeker meer betaald werd. Dit resulteerde in een tijdelijke verwijdering van Warner-artiesten van de videosite. Lady Gaga was de eerste artiest die meer dan een miljard bezoekers kende op YouTube. Inmiddels zijn ook Shakira en Eminem door die barrière. Justin Bieber dankt zijn bekendheid en doorbraak zelfs aan de site.

    • Jules Seegers