Aantrekkelijker voor lezer en adverteerder

Ik schrijf geschiedenis. Dit is, denk ik, de allereerste keer in het bestaan van NRC Handelsblad dat de eigen advertentieman een stukje mag schrijven op de Achterpagina. Ik kan u geruststellen: dit zal vast ook de laatste keer zijn.

Een krant heeft twee groepen ‘klanten’: lezers en adverteerders. Als vaste lezer van NRC Handelsblad betaalt u iets meer dan één euro per dag (een half kopje cappuccino in een café) om deze krant te kunnen lezen. Zonder inkomsten uit advertenties zou u dagelijks bijna het dubbele kwijt zijn.
In de publiciteit krijgen oplagecijfers veel aandacht. Minder oog is er voor trends op de advertentiemarkt. Ook de ontwikkelingen daar zijn van levensbelang voor kranten. Adverteerders huren grote mediabureaus in om slimme campagnes te ontwikkelen. De tijd is voorbij dat een bedrijf pagina’s in kranten kocht en klaar. Adverteerders hebben de keuze uit veel verschillende ‘kanalen’. Ze redeneren niet meer in ‘massa’ (dat is: hun boodschap slijten aan zoveel mogelijk mensen), ze zoeken ‘specifiek bereik’ (gericht op doelgroepen als studenten, carrièrevrouwen, enz.) en zoeken interactie en dialoog. Uit onderzoek weten we dat liefhebbers van het grote formaat (‘broadsheet’) vooral te vinden zijn onder mannen boven de 45 jaar en dat het compacte formaat favoriet is onder jongere lezers en vrouwen. Deze laatste groepen zijn ook bij uitstek interessant voor adverteerders. (Ik hoor de oudere man al brommen: ja, maar wij hebben toch ook het nodige geld te besteden? Zeker. Maar jongeren en vrouwen zijn veel flexibeler in hun bestedingspatronen – en koopgedrag beïnvloeden, dàt is wat adverteerders per definitie fijn vinden.) Het kleinere formaat biedt dus – naast voordelen die al eerder op deze plaats genoemd zijn – ook de betere kansen op de advertentiemarkt. Als verkopers hebben wij vanaf volgende week een prachtpakket voor adverteerders in handen: naast de vernieuwde avondkrant zijn dat de ‘snelle’ ochtendeditie nrc.next en de websites nrc.nl en nrcnext.nl. De bijlagen Cultureel Supplement en Boeken zijn dan verplaatst van vrijdag naar donderdag, zodat ze een grotere rol kunnen spelen in de ‘culturele keuzes’ die onze lezers voor het weekend maken – wat de krant ook weer interessanter maakt voor adverteerders. Op zaterdag komen we met een nieuwe lifestylebijlage Lux en versterken we het katern Economie met pagina’s over ‘personal finance’, carrière en duurzaam produceren en consumeren. In het najaar lanceren we bovendien een nieuw glossy tijdschrift dat vier à vijf keer per jaar zal verschijnen, met specials over bijvoorbeeld mode of design.

Rukt de commercie op bij NRC? Mijn antwoord luidt, geheel in de NRC-traditie: ja en nee. Nee, omdat wij als sales-afdeling terdege beseffen dat NRC een instituut en een kwaliteitsmerk is, wat grenzen stelt aan de plek en rol van advertenties in deze krant. En ja, omdat een sterke positie op de advertentiemarkt voortdurend nieuwe initiatieven vergt, als noodzakelijke bron van inkomsten om hoogwaardige NRC-journalistiek mogelijk te maken en de prijs van de krant voor u als lezer aantrekkelijk te houden.

Wilt u reageren op de overgang van NRC Handelsblad naar compact? Stuur een mail of laat een reactie achter op het weblog van de hoofdredacteur.