De iPad 2 moet historie schrijven

Nu Apple heeft laten doorschemeren wanneer de tweede iPad wordt gelanceerd (woensdag 2 maart, ‘s avonds)  is het WK Vooruitkijken officieel geopend. Waarmee gaat de iPad 2 de nieuwe Android 3-tablets te lijf? En wat gaat ie kosten? Voor het eerst in decennia verdedigt Apple weer een aanzienlijke voorsprong in marktaandeel. Business Insider zette van

Nu Apple heeft laten doorschemeren wanneer de tweede iPad wordt gelanceerd (woensdag 2 maart, ‘s avonds)  is het WK Vooruitkijken officieel geopend. Waarmee gaat de iPad 2 de nieuwe Android 3-tablets te lijf? En wat gaat ie kosten? Voor het eerst in decennia verdedigt Apple weer een aanzienlijke voorsprong in marktaandeel.

Business Insider zette van de specificaties op een rij die de iPad 2 volgens de gemiddelde geruchtenmolen zou hebben:

'Realistische' mockup van de iPad 2 (links)'Realistische' mockup van de iPad 2 (links)

- twee camera’s (voorzijde voor FaceTime/videobellen, achterzijde voor fotografie)
- snellere processor (A5, multicore ARM Cortex A9)
- betere grafische chip
- vermoedelijk nog geen ‘Retina’ -scherm met 2048 x 1536 pixels resolutie.
- lichter en dunner dan de huidige iPad
- ruimte voor een sd-kaart
- 3G versie die zowel CDMA als GSM-netwerk aankan
- betere speaker (de meeste concurrenten hebben nu al stereo-geluid)
- iOS 4.3 met o.a. betere multitouch en streaming media opties

Waar blijft Android?

Samsung Galaxy 10.1Samsung Galaxy 10.1

Maar hardware is niet de enige maatstaf voor nieuwe gadgets. Dat serieuze concurrenten als Samsung nog geen grote deuk hebben kunnen slaan in het marktaandeel van de iPad heeft drie oorzaken:

1) de iPad heeft tot nu toe een lagere instapprijs dan concurrenten (500 dollar/479 euro NL).
2) De meest kansrijke concurrenten draaien op Google Android 3.0 Honeycomb. Dat besturingssysteem is nog maar net af en nog niet volledig aangepast door fabrikanten.
3) Er is veel iPad-software beschikbaar (december 2010: >50.000 apps). De creatie van Honeycomb Apps moet nog op gang komen omdat Google de definitieve SDK (software development kit) net, in februari,  heeft vrijgegeven. Maar gezien het grote aantal te verwachten Android -tablets zal die achterstand in softwareaanbod snel ingehaald zijn.

Historische voorsprong

Apple geeft de persuitnodiging voor 2 maart a.s. een beladen slogan mee: See what 2011 will be the year of. Want dit is het jaar waarin Apple, net als in de jaren tachtig, een historische voorsprong verdedigt.

Anders dan de iPhone - een uitdager van de bestaande smartphonemarkt -  definieerde de iPad begin 2010 een nieuwe computercategorie. Met circa 15 miljoen verkochte exemplaren tot nu toe mag je van een succesvolle introductie spreken. Apples tablet heeft nu 75 procent aandeel in deze markt van ‘media tablets’, zoals onderzoeksbureau Gartner ze noemt. De iPad geeft ook Apple’s totale aandeel in de pc-verkopen een duw: volgens onderzoeksbureau DisplaySearch verkoopt Apple nu meer mobile pc’s (laptops en tablet pc’s samen) dan marktleider HP. Let wel, desktop pc’s tellen in deze cijfers niet mee.

Foto: Folklore.orgFoto: Folklore.org

Terug naar de gloriejaren: eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was Apple ook enige tijd marktleider*). De personal computer was een nieuw verschijnsel, de Apple II was al een succes voordat de IBM PC er was. Apple bood ook als eerste een gebruiksvriendelijk grafisch besturingssysteem - in 1983 op de Lisa en vanaf 1984 met de Macintosh. Maar na 1990, met de komst van Windows 3.0, had Microsoft een grafisch besturingssysteem als alternatief.  Omdat Windows werkte op pc’s van verschillende merken (de historische deal of the century die Bill Gates in 1981 met IBM sloot), verwaterde het aandeel van Apple razendsnel -uiteindelijk tot minder dan 5 procent. Apple verkoos, net als nu bij iOS, hardware en software in eigen beheer te hebben. Terwijl Android op vrijwel alle hardware draait - net als Windows.

Prijzen, prijzen, prijzen…

Hoe gaat Apple zich in 2011 verdedigen tegen de opkomende iPad-concurrentie van Android, BlackBerry en WebOS? Prijsstelling lijkt de belangrijkste troef. Stel dat de iPad 2 op de markt komt voor dezelfde instapprijs als de huidige, of iets daarboven: 500 tot 550 euro. Dan nog is ie  voordeliger dan de meeste nieuwe concurrenten, zoals de Motorola Xoom (800 dollar) LG Optimus Pad met 8,9 inch scherm (1.000 euro maar volgens Fandroid kan het ook 590 euro worden) of Samsung Galaxy Tab 10.1 (prijs nog onbekend, vermoedelijk rond 900 euro). Nieuwe alternatieven met 7 inch scherm zijn niet veel goedkoper: BlackBerry Playbook (500 dollar) of  HTC Flyer (vermoedelijk 600-700 euro).

Samsung heeft de prijs van zijn huidige 7 inch Galaxy Tab al aangepast naar 450 euro, meldt een lezer in de reacties.  Misschien houdt Apple z’n huidige iPad als low budget optie in de winkels (bijvoorbeeld  379 of 399 euro) om ook de onderkant van de markt af te dekken. Wie weet een deal met mobiele providers om de kosten verder te drukken, of toch een kleinere 6 inch versie iPad (lees: een opgevoerde iPod Touch).

Alle reden om op 2 maart dus even het Apple-nieuws in de gaten te houden. Dat zullen in ieder geval Apples concurrenten doen, al was het maar om hun definitieve prijzen vast te stellen. Daarnaast is het de vraag of Steve Jobs, opnieuw met ziekteverlof, op de een of andere manier nog bij de presentatie betrokken zal zijn: de Apple-baas ziet de iPad immers als zijn geesteskind.

En dan nu: filmpjes! Eerst Steve Jobs in 1984 over de eerste 100 dagen van Macintosh. Vanaf 2:44 gaat het over de adoptiesnelheid van de Macintosh:

En hier Steve Jobs over de eerste iPad-cijfers, in juni 2010 op het WWDC. Vanaf 3:10 minuut gaat het over de eerste verkoopcijfers, twee miljoen exemplaren in ± drie maanden.

*) Toevoeging aan het begrip marktleider: Je zou zelfs kunnen stellen dat de iPad Apple voor de eerste keer marktleider maakt in een categorie computers (iPod niet meegeteld). Deze vergelijking laat bijvoorbeeld zien dat Apple nooit meer Macintoshes dan IBM PC’s verkocht. Maar Apple had, na het succes van de Apple II, begin jaren 80 wel een voorsprong in computers met een grafische user interface - de uiteindelijke norm. Een belangrijke concurrent was de Amiga, opvolger van de populaire Commodore 64 en net als de Macintosh iets wat we nu een multimedia-pc zouden noemen. Veel later kwam Microsoft op de proppen met Windows.

Het Macintosh-platform bleef overeind dankzij trouwe gebruikers in de grafische sector en groeit weer sinds de eerste iMac in 1998 en de overstap naar Intel-chips. Volgens Gartner-cijfers haalt Apple sinds oktober 2010 meer dan 10 procent van de pc-verkopen - ook zonder iPads mee te tellen.