Dromen worden realiteit

The Future of Art heet een filmpje dat gemaakt is op het kunst- en technologiefestival Transmediale in Berlijn. De mediakunstenaars maakten daar gebruik van de nieuwste ontwikkelingen: van bacteriologisch onderzoek tot e-readers, interactieve installaties en open-source software. Hun samenwerkingsprojecten zouden onmogelijk zijn zonder internet.

Gabriel Shalom laat in The Future of Art enkele kunstenaars aan het woord. Wat ze zeggen krijgt pas betekenis als je hun werk ziet. Aaron Koblins nieuwste werk heet The Johnny Cash Project en is voor en door het web gemaakt. Na een videoclip waarin Johnny Cash Ain’t No Grave zingt krijgt de kijker de keuze uit een drietal frames uit de clip om naar eigen goeddunken met een speciaal tekenprogramma te bewerken. Het bewerkte beeld wordt in de clip geplaatst. De videoclip die zo ontstaat, bestaat intussen uit al duizenden bewerkte frames van evenzoveel mensen en lijkt op een bewegend stripboek. Dit allemaal ter ere van Johnny Cash.

Aan het eind van The Future of Art hoor je de stem van een jongetje, bij navraag blijkt dat de maker van de video: Gabriel Shalom. Als kind werd hij gefilmd door zijn moeder terwijl hij zat te tekenen. Shalom laat alleen het geluid horen: als achtjarige kletst hij honderduit over „dat je alles kunt tekenen en schilderen”. Hij eindigt ermee dat het toch het allermooiste zou zijn om die grauwe straten te beschilderen, dat zou hij wel willen doen in de toekomst. Stel dat alle auto’s verf aan hun autobanden hadden en zo kleurige sporen achterlieten. Terwijl hij vertelt, zien we een beelden van een project van de Nederlands/Duitse kunstenaar Iepe.

Het begint met een statisch shot van een Berlijns kruispunt van bovenaf. Fietsers met manden op het voorwiel staan op verschillende hoeken midden op de weg. Ze kieperen brutaal manden met milieuvriendelijke verf leeg. Het eerste spoor is voor henzelf, maar daarna is er geen houden meer aan: auto’s rijden door de gele, paarse, roze en blauwe verf en trekken kleurige sporen. Intussen horen we Shalom zeggen: „Als dat zou kunnen... dan werd de wereld een mooiere plaats.”

Ine Poppe

www.emergence.cc/2011/02/the-future-of-art/