Kleine krant met kleine én grote foto's

Een kleine krant en dus: kleine foto’s? Of: een kleine krant met grote foto’s?

De afgelopen weken heb ik veel vragen gehad over de fotografie in NRC Handelsblad vanaf 7 maart, wanneer we overstappen op het compacte formaat. Fotografen vragen me bevreesd of er in de nieuwe krant wel voldoende ruimte voor fotografie zal zijn. ‘Klassieke’ lezers van NRC Handelsblad zeggen de bui al te zien hangen: ze vrezen straks een krant te krijgen waarin minder te lezen valt en het beeld zal oprukken.

Over twee weken heeft u al weer het vierde exemplaar van het ‘compacte’ NRC Handelsblad in handen. Dan kunt u een eerste oordeel vellen.

In de afgelopen maanden hebben we proefkranten gemaakt, waarmee we lezersonderzoek hebben gedaan. Van onze proeflezers hebben we veel geleerd, ook over de functie en omvang van beeld in NRC Handelsblad. Een globale conclusie is: iedereen heeft er direct een mening over, omdat beeld letterlijk ‘in het oog springt’, en die meningen botsen nogal eens. Een lezer zegt: ik lees NRC Handelsblad omdat ik serieuze informatie verwacht en beelden hoeven helemaal niet groot te zijn om hun verhaal te vertellen. Ja maar, brengt een andere lezer hier tegenin: één beeld vertelt vaak meer dan een hele lap tekst en sommige foto’s verdienen nu eenmaal de ruimte omdat ze intrigerend of gewoon mooi zijn.

Onze plannen zijn de volgende. Op maandag tot en met vrijdag brengen we een krant die er heel vertrouwd uitziet: het compacte NRC Handelsblad met hetzelfde uiterlijk als de huidige krant. Ook de bestaande verhouding tussen tekst en beeld blijft dezelfde – in de regel gedoseerd en opvallend groot wanneer daartoe aanleiding bestaat.

De grootste verandering staat u te wachten in onze weekendeditie. De zaterdagkrant wil een stap zetten in de richting van een weekblad. Wij denken dat dit past bij deze tijd: op werkdagen een dagblad met nieuws en eerste duiding, in het weekend een dikke krant met diepgravende achtergronden en de grotere verhalen. Waarbij ook past: méér ruimte voor fotografie. Dan kunnen we een intrigerend portret ook paginagroot presenteren. Dan krijgt u ook fotoreportages. En de fotoredactie gaat u elke week een blik achter de schermen geven. Hoe komen fotoselecties tot stand? Waarom is gekozen voor het ene onderwerp en is het andere gesneuveld? In een nieuwe rubriek behandelen wij dilemma’s, stijlen van fotograferen, timing, esthetiek en onderwerpkeuze.

Om met fototheoreticus Fred Ritchin te spreken: „Fotografie legt het heden vast om als verleden te bekijken.” NRC Handelsblad legt het heden vast in woorden, veel woorden, soms ‘grote woorden’. Beelden zijn daarmee onlosmakelijk verbonden – in de mate waarin ze verhalen versterken en zelf vertellen.

NICOLE ROBBERS, chef fotografie

Zie ook nrc.nl/naarcompact