Verkoop cd’s en dvd’s stort verder in

De entertainmentindustrie heeft vorig jaar opnieuw een zware klap gekregen. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie NVPI, dat jaarlijks de omzet van de Nederlandse audio-, video- en gameverkoop inventariseert.

De omzet van de entertainmentindustrie bedroeg vorig jaar 970 miljoen euro. Dat is 12 procent minder dan in 2009, toen de industrie ook al een omzetverlies van 7 procent moest incasseren. “We hadden op een nieuwe daling gerekend”, laat een woordvoerder van de NVPI weten. “Maar niet in deze mate. De dvd en albumverkopen gaan harder onderuit dan verwacht.”

Verschuiving naar nieuwe trends
Film, muziek en games waren nog nooit zo aanwezig in ons dagelijks leven, en toch dalen de verkopen. Media-redacteur Stijn Bronzwaer bekeek de branchecijfers en analyseert hoe het een met het andere te rijmen is.

“Mediaconsumptie verschuift van een systeem van ‘ownership’ naar ‘access’. Via YouTube, Spotity of duizend andere internetsystemen krijgen we toegang tot centrale databases, tot elke film of elk liedje, zo vaak we maar willen. Een andere trend is die van ‘bezit’ naar ‘ervaring’. Verkopen van cd’s en dvd’s dalen, maar het bioscoopbezoek breekt records. Ook bezoek aan concerten blijft stijgen. Lowlands was bijvoorbeeld nog nooit zo snel uitverkocht.”

Vooral de audiomarkt heeft het moeilijk. Vorig jaar werden er twee miljoen minder muziekalbums verkocht dan een jaar eerder. Dat is de grootste daling in de afgelopen vijf jaar. De toename van betaalde muziekdownloads kon dit verlies niet compenseren.

Digitale verkoop blijft achter in Nederland
Nederland blijft op het gebied van digitale verkoop van muziek achter bij de landen om ons heen. Volgens de NVPI heeft dit te maken met het ontbreken van een downloadverbod. De branchevereniging wil zo snel mogelijk met de overheid afspraken maken hoe samen de illegale verspreiding van muziek aan te pakken.

Ook het aantal verkochte games voor spelcomputers en pc, jarenlang de enige groeimarkt, daalde vorig jaar met 10 procent. De NVPI verwacht dat de eind vorig jaar gelanceerde nieuwe uitbreidingen van spelcomputers zoals de XboX Kinect en de Playstation Move dit jaar de industrie uit de rode cijfers zullen trekken. De game-industrie noteert wel groeiende cijfers in zogenaamde ‘casual games’, kleine spelletjes die soms tegen betaling via internet worden gespeeld. Deze verkoop is niet in de cijfers van de NVPI meegenomen.