De Sanibroyeur is een fecaliënvermaler. Ja, dat is echt een woord

Als ik vroeger met mijn ouders tv keek, begonnen zij bij de start van een reclameblok altijd paniekerig om zich heen te tasten, in verwoede pogingen de afstandsbediening ergens in hun omgeving te lokaliseren. „Waar is de bliep?” vroeg mijn moeder dan, want ‘afstandsbediening’ is een heel lang en vrij vervelend woord. Zodra er wat

Als ik vroeger met mijn ouders tv keek, begonnen zij bij de start van een reclameblok altijd paniekerig om zich heen te tasten, in verwoede pogingen de afstandsbediening ergens in hun omgeving te lokaliseren. „Waar is de bliep?” vroeg mijn moeder dan, want ‘afstandsbediening’ is een heel lang en vrij vervelend woord. Zodra er wat kussens waren omgekeerd en dekentjes uitgeschud en de bliep was gevonden, werd snel het geluid uitgezet, waarna de rust wederkeerde.

Zelf vind ik de reclameblokken juist iets om naar uit te kijken. Natuurlijk bestaan veel reclames uit filmpjes van een zon die net achter een gebouw uitkomt waarna de tekst volgt: „Wij. Een bank voor jou. Een bank om te vertrouwen”, maar er zijn gelukkig ook een hoop commercials die veel blijdschap plachten te schenken. Wie wordt niet enigszins gelukkig van de anti-maagzuurreclame waar witte brandweermannetjes een slokdarm doorsurfen – en dan vooral van het moment waarop de getergde man in kwestie als in het Polygoonjournaal zegt: „Ha! Ik voel mij beter!” Of een TellSell-sessie, waarin de reclame voor een schoonmaakmiddel met een naam als Wonder Superclean & Bright Sizzle XXX altijd wordt vooraf gegaan door een zwart-wit filmpje van een vrouw in latex handschoenen die aan het schoonmaken is met een ouderwetse zwabber, vervolgens met de steel in haar oog prikt en dan wanhopig haar handen heft naar de camera.

Mijn lievelingsartikel van nu is echter iets waar ik letterlijk nog nooit van had gehoord. Het is het meest wonderlijke van de huidige Nederlandse reclamewereld: het is de Sanibroyeur.

De Sanibroyeur is een fecaliënvermaler. Ja, dat is echt een woord. En ja, dat is echt een product. Doordat ik op een gewone, doordeweekse avond plotseling de reclame van Sanibroyeur voorbij zag komen (een vrouw wil in een obscuur washok een wc plaatsen maar heeft te kleine leidingen; een reparateur werpt zich op als held van de dag door een Sanibroyeur voor te stellen) maakte ik kennis met een verre, onbekende wereld.

Zelf had ik de aanwezigheid van toiletten altijd beschouwd als zonnestralen of Skittles: ze zijn er en daar mag je blij mee zijn. Nu weet ik dat er ook mensen zijn die naar hun studeerruimte, kinderkamer of volière kijken en denken: „Hmmm. Er míst nog iets”, en daar nu eindelijk de oplossing voor hebben gevonden. De slogan van Sanibroyeur is niet voor niets even simpel als omineus ‘achter elke deur een Sanibroyeur’.

Op internet vind ik ook een Franse rapper die zichzelf de illustere naam Sanibroyeur heeft gegeven. Blijkbaar ben ik niet de eerste die onder de indruk is.