Vliegramp Faro kwam door fout bemanning

Niet rukwinden, maar menselijk falen heeft de vliegramp in Faro veroorzaakt, zegt een vliegtuigexpert.

Extra schadevergoeding en tekst en uitleg van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dat eisen twee nabestaanden van de slachtoffers van de vliegtuigramp in 1992 in het Portugese Faro. Portugese onderzoekers concludeerden destijds dat het toestel van Martinair werd geplaagd door sterke rukwinden. De advocaat van de twee nabestaanden schakelde voorjaar 2009 vliegtuigexpert Harry Horlings in om de vliegdata van het ongeluk opnieuw te bestuderen. Het verbaast Horlings dat de Raad voor de Luchtvaart, voorloper van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Amerikaanse bevindingen niet prominenter bracht. Hij denkt dat de gegevens met opzet onderbelicht bleven. Jan Willem Koeleman, advocaat van de twee nabestaanden, stelt Martinair aansprakelijk voor het ongeval. „Wij gaan extra schadevergoeding eisen.” (NRC)