V&D en De Bijenkorf willen 3D-bodyscan

Nieuw apparaat kan binnen enkele seconden je kledingmaten meten.

In de kledingwinkel even een paar seconden in de scanner en direct weten welke kledingstukken wel en niet passen. Over twee jaar moet dat de norm zijn in grote Nederlandse kledingwinkels.

Warenhuizen V&D en De Bijenkorf hebben interesse in de aanschaf van een zogenoemde ‘3D-bodyscan’, die op dit moment nog bij TNO Defensie en Veiligheid wordt ontwikkeld. Het apparaat moet tussen de 50.000 en 70.000 euro kosten en is over anderhalf tot twee jaar klaar.

De 3D-bodyscan is een uitgebreide versie van de bodyscan zoals nu al op vliegvelden wordt gebruikt. De scanner kan door middel van radargolven binnen enkele seconden het lichaam opmeten. Uit het apparaat komt een briefje met je kledingmaten, uitgesplitst voor de verschillende merken die in de winkels te koop zijn. Klanten kunnen zo direct zien welke kledingstukken wel en welke niet passen. Vergelijkbare scanners zijn op de markt, maar meten nog niet nauwkeurig genoeg voor een juiste schatting van kledingmaten.

Het apparaat moet, volgens de ontwikkelaars, „een einde maken aan omslachtig kleding passen in niet-optimale kleedhokjes”. En zo moet winkelen „van een irritatieproces weer een funproces worden”.

De 3D-bodyscan past in de trend van het gebruiken van meer technologie in kledingwinkels. Zo installeerde modezaak WE vorig jaar in verschillende winkels een ‘tweet mirror’, waarbij klanten foto’s van zichzelf kunnen maken in kleding die ze aantrekken. De klant kan direct foto’s van zijn net aangetrokken outfits op Twitter of Facebook plaatsen.

Ook mobiel betalen komt dichterbij, nu banken en providers hiervoor onlangs een alliantie hebben gesloten. Met een gsm betalen moet vanaf 2012 in winkels mogelijk zijn.