Twitter redt tv-kijken

Twitteren over tv is zo populair dat het met zijn allen televisie kijken weer populair wordt, zegt Twitter-baas Dick Costolo.

Zouden tv-programma’s als The Voice Of Holland, X-Factor of Boer zoekt vrouw nog zo leuk zijn als je er niet met tienduizenden kijkers tegelijk commentaar op kunt leveren via Twitter?

Twitter-topman Dick Costolo weet zeker van niet. Hij is de baas van het populaire sociale netwerk waar je boodschappen maximaal 140 tekens lang mogen zijn. „Dankzij Twitter groeit de belangstelling voor het met zijn allen televisie kijken. Als in de VS de tv-serie Glee begint, zie je het aantal tweets over dat onderwerp opeens verdertigvoudigen – precies tijdens de uitzending. Laatst trok een herhaling van Howard Sterns film Private Parts onverwacht veel kijkers omdat Stern zelf ging twitteren tijdens de uitzending, met details over het maken van de film.”

Deze trend druist volgens Costolo in tegen de gewoonte om programma’s te kijken via de harddiskrecorder of online herhaaldiensten, op het moment dat het jezelf uitkomt. Dit gaat om collectief kijken op het moment van uitzending. „Voor sportwedstrijden en spelshows geldt: Twitter redt de live programmering op televisie”, aldus Costolo.

De Twitter-topman sprak gisteren over de ambities van Twitter op het Mobile World Congress in Barcelona, waar de telecom- en internetindustrie zich jaarlijks verzamelt. De webdienst heeft nu zo’n 200 miljoen gebruikers (Facebook: 600 miljoen), die dagelijks 130 miljoen berichten sturen. 40 procent van het bezoek komt van mobieltjes en meer dan de helft van de gebruikers twittert vanaf meerdere apparaten, zoals een laptop, telefoon of een tablet-pc.

Twitter is geen microblogsite, maar een sociaal netwerk, vindt Costolo. En Twitter is meer een bron van informatie dan een plek waar je vertelt wat je zelf doet. „De meeste mensen die nieuw op Twitter komen, beginnen mensen te volgen die ze al kennen en op wie ze reageren. Daarna gaan ze op zoek naar andere media en bedrijven om passief te volgen. Je hoeft niet te twitteren om Twitter te gebruiken.”

Afgelopen week dook in The Wall Street Journal opnieuw een verhaal op over een mogelijke overname door Facebook of Google. Google zou zelfs 10 miljard dollar voor Twitter over hebben. „Dat zijn alleen geruchten”, aldus Costolo. De webdienst maakt winst – hoeveel, dat zegt Costolo niet – met het plaatsen van betaalde zoekresultaten en trending topics (populaire onderwerpen) die gesponsord worden en suggesties voor Twitter-feeds.

Ook gebruiken bedrijven de hashtag (het #-symbool van Twitter) om tv-spots te ondersteunen.

De lijsten met wie wie volgt levert voor adverteerders ook nuttige informatie op over de interesses van gebruikers, zegt Costolo. „Maar we gebruiken alleen openbare informatie. We zullen adverteerders niet vertellen wat je interesses zijn, of je geslacht.”