Sitkovetsky betrouwbaar solist

Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Yakov Kreizberg. Gehoord: 13/2 Concertgebouw Amsterdam. Herh. 14/2. ***

Aan welke ziekte Yakov Kreizberg leidt is nog altijd geheim. Hersteld is hij zeker niet. In dit laatste seizoen als chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest moest hij al veel concerten annuleren. Nu is Kreizberg in een Russisch programma toch weer present, evenals zijn vertrouwde vermogen om een grootse orkestklank dramatische wendbaarheid te geven.

Dit demonstreerde hij in een royale lezing van de Ouverture ‘Roeslan en Ljoedmila’ van Glinka, met gesmeerde melodieën in de cellosectie. Ook Rimsky-Korsakovs Sheherazade werd breed opgezet; de laatste uitspatting vóór het verstilde slot klonk als een woeste draaikolk. Oneffenheden werden gecompenseerd met gevoel voor detail.

Veel orkestleden ontpoppen zich in dit bonte sprookje tot solosprekers, de meesten brachten het er zondag prima van af. Concertmeester Olga Martinova vertolkte de titelrol zachtmoedig, sensueel en soms kwetsbaar. Een wedstrijdje mooi spelen tussen klarinet en fagot eindigde in gelijkspel.

In Prokofjevs Tweede vioolconcert presenteerde de Russisch-Britse Alexander Sitkovetsky (1983) zich als betrouwbaar solist met een zorgvuldige warme toon. De finale bleef soms te veel steken in beleefdheden.

Sitkovetsky’s kracht schuilt eerder in de verklanking van milde weemoed.