Even de prinses aankleden

Speel Bubble Ball bij de bushalte of Happy Harvest met je Hyvesvriend: populairder dan de grote games zijn de simpele ‘casual games’.

Drie favoriete spelletjes van Spil Games: Princess Dress Up, Uphill Rush 3 en Lose the Heat. Met sites als Spelletjes.nl, Spel.nl, GirlsGoGames.nl, Jeu.fr en Juegos.com is de Hilversumse uitgever het populairste Nederlandse bedrijf op internet. Spil Games ziet twee groeimarkten: sociale netwerken en mobiel spelen op telefoons.
Drie favoriete spelletjes van Spil Games: Princess Dress Up, Uphill Rush 3 en Lose the Heat. Met sites als Spelletjes.nl, Spel.nl, GirlsGoGames.nl, Jeu.fr en Juegos.com is de Hilversumse uitgever het populairste Nederlandse bedrijf op internet. Spil Games ziet twee groeimarkten: sociale netwerken en mobiel spelen op telefoons.

Eieren rondbrengen? Nee, bedankt. De puberzoon van de paashaas heeft geen zin om zijn vader op te volgen. Liever wordt hij drummer in Hollywood. Nog maar net in de mensenwereld wordt hij aangereden door een auto. Handig speelt het haasje in op het schuldgevoel van de dader.

Dat is Hop, de nieuwe kinderfilm van Universal Pictures die op 30 maart in première gaat. Hop combineert animatie en ‘live actie’. Wie alvast een trailer wil zien, moet naar Spelletjes.nl. Of een van de 39 andere sites van het Nederlandse bedrijf Spil Games. De campagne, inclusief Hop-games, wordt sinds vrijdag vertoond aan de 130 miljoen bezoekers van Spil-sites.

Het is de tweede keer dat Universal samenwerkt met Spil Games, een van de grootste aanbieders van internetspelletjes ter wereld. In het najaar liep op de gameplatformen een promotiecampagne voor de tekenfilm Despicable Me. Die was zeer succesrijk, aldus Universal. Ruim 12 procent van de websitebezoekers klikte op een reclame voor de film, een stuk meer dan de standaard ‘doorklikratio’ van 0,05 procent.

„Als je zulke cijfers meldt willen adverteerders meteen weten of je meetsysteem wel klopt”, zegt Sidney Mock, commercieel directeur van Spil Games op het hoofdkantoor in Hilversum. Hij is trots op het akkoord met de Hollywoodstudio. „Het bewijst dat de doelgroep, ouders met kinderen, op internet actief is en ontvankelijk is voor dit soort boodschappen. En dat wij ze kunnen bereiken.” Spil Games richt zich op drie doelgroepen: meisjes (6-10 jaar), tieners (10-16 jaar) en families (via de moeders, 24-49 jaar).

In een groot aantal landen is het Hilversumse bedrijf marktleider in online casual games. Dat zijn eenvoudige spelletjes op internet en smartphones voor een verloren moment thuis, op het werk of onderweg. Je kunt een prinses aankleden (Princess Dress Up), politiewagens onklaar maken (Lose the Heat), of eindelijk eens leren inparkeren. Twee van de vijf internetgebruikers op de wereld speelt wel eens zo’n spelletje. Dat komt neer op 500 miljoen spelers. „Ik voel me altijd wat ongemakkelijk als mensen zeggen dat onze games een niche vormen”, zegt Mock. „Onze kracht is dat gebruikers even een spelletje tussendoor spelen.”

Casual games vormen het snelst groeiende segment in de game-industrie, schreef adviesbureau Deloitte in recent onderzoek. De omzet neemt sneller toe dan in games voor spelcomputers en pc’s. Het geld komt echter niet meer van een gamer die voor 50 euro een spelletje koopt in de winkel, maar van advertenties op websites en microbetalingen. Een speler koopt voor een klein bedrag virtuele extra’s in een spel zoals een beter wapen of nieuwe kleren. Volgens Deloitte was de omzet in gratis games in 2009 circa 2 miljard dollar (1,48 miljard euro). In 2011 is die gegroeid tot 5 miljard dollar. Echter, de wereldwijde omzet in games groeit langzamer dan het aantal spelers: de omzet per speler daalt.

Uitgevers van casual games zoeken daarom manieren om hun klanten vaker naar hun sites te trekken en de tijd die spelers doorbrengen op sites te verhogen.

‘Social gaming’ is het antwoord: speel een spelletje tegen iemand in je sociale netwerk. Spil Games opende vorig jaar een filiaal op het Nederlandse netwerk Hyves. Bovendien biedt de uitgever zijn spelletjes aan op Facebook. Daar loopt het bedrijf echter aan tegen de grenzen van het netwerk. „Het wordt dringen op Facebook”, zegt Mock. Op Facebook ondervindt Spil Games concurrentie van partijen als Zynga, Playfish, Playdom en Crowdstar.

„Bovendien worden games die je speelt niet meer direct vermeld op je wall, je profielpagina”, zegt Mock. Voorheen mocht elke maker een bericht achterlaten op de pagina van een gebruiker als hij diens spelletje had gespeeld. Facebook probeert die wildgroei te beperken. Gevolg: een producent moet meer reclame maken voor zijn games. Spil Games heeft daarom gekozen ook een ‘sociale laag’ toe te voegen aan zijn eigen sites. Mock: „Dat moet leiden tot meer loyale gebruikers.” In een klein jaar hebben zich 12 miljoen gebruikers geregistreerd op het ‘mini sociale netwerk’ van de producent.

Naast social gaming is de opkomst van smartphones de tweede groeimarkt voor makers van casual games. Mock: „Het moet niet uitmaken welk scherm een gebruiker voor zich heeft: pc, telefoon, tablet.” Spil Games heeft vorig jaar enkele spellen uitgebracht in de App Store van Apple, maar dat beviel niet. „Wil je daar serieus geld verdienen, dan moet je een hit hebben. Maar zo werken wij niet. Ons gaat het om snelheid: spelers moet altijd iets nieuws kunnen spelen.” Het bedrijf liep aan tegen dezelfde beperkingen als uitgevers van dagbladen en tijdschriften. De App Store kent een lange doorlooptijd, makers weten niet precies wanneer Apple hun app goedkeurt en zij moeten 30 procent commissie afdragen.

Spil Games biedt zijn mobiele spellen nu aan in HTML5, de nieuwste versie van de ‘internettaal’. Gebruikers spelen games via de internetbrowser van hun iPhone, Android of andere smartphone. Andere partijen kiezen eveneens voor deze route: gratis dagblad De Pers bijvoorbeeld heeft een mobiele editie in HTML5. „De techniek moet zich nog verder ontwikkelen”, zegt Mock. „Maar HTML5 is het pure mobiele internet.”