Chinezen willen ijzeren Panamakanaal bouwen

Met de nieuwe spoorlijn wil China Colombiaanse steenkolenmijnen beter bereikbaar maken.

China wil een concurrent voor het Panamakanaal aanleggen in Colombia. Dat heeft de Colombiaanse president Juan Manuel Santos gisteren in de Financial Times gezegd. China wil geen waterweg aanleggen, maar een spoorlijn van 220 kilometer tussen Cupica aan de Stille Oceaan en Urabá aan de Caraïbische Zee. „Azië is de nieuwe motor van de wereldeconomie”, zegt Santos in de zakenkrant.

De spoorverbinding maakt deel uit van een enorme Chinese investering in Colombia. De Chinese ontwikkelingsbank is van plan samen met het Chinese spoorbedrijf 7,6 miljard dollar (5,6 miljard euro) te investeren in de uitbreiding van een haven en 791 kilometer spoor. Het doel is het Colombiaanse achterland, vooral de mijnen, te ontsluiten. Colombia is een belangrijke producent van steenkool, een onmisbaar ingrediënt voor Chinese staalfabrieken.

China investeert al langer in grote infrastructuurprojecten om betere toegang tot grondstoffen te krijgen. China, dat vorig jaar Japan voorbij is gestreefd als de op een na grootste economie ter wereld, is vooral actief in Afrika, Azië en Australië. De geplande investering in Colombia is opmerkelijk omdat het Zuid-Amerikaanse land een belangrijke bondgenoot van de Verenigde Staten is. Juist de VS en China zijn verwikkeld in een strategische strijd om toegang tot belangrijke grondstoffen.

Panama zal niet blij zijn met de komst van een tweede verbinding. Chinese schepen zijn erg belangrijk voor het 77 kilometer lange Panamakanaal, aangelegd door de Fransen en Amerikanen. (NRC)