Apple komt uitgevers tegemoet

Apple kondigde vandaag een nieuwe abonnementendienst aan voor zijn App Store, de digitale winkel van Apple. De betaling is gelijk aan die voor andere apps. Dit is opmerkelijk nieuws. Op 14 januari maakte Apple bekend dat zij de de regels voor het publiceren op de iPad strenger gingen naleven. Uitgevers, waaronder NRC Media, mochten niet langer zelf een abonnementsvorm aanbieden waarbij de krant ook op de iPad te lezen was.

Het mediabedrijf geeft als voorbeeld voor de nieuwe dienst de recent gelanceerde internetkrant ‘The Daily’ van News Corp, die ook via de App Store wordt verkocht. Hetzelfde systeem zal worden gebruikt voor de nieuwe abonnementendienst.

Apple draait besluit terug
Apple lijkt met het besluit om een nieuwe abonnementendienst in te stellen voor uitgeverijen een eerder plan terug te draaien om alle transacties via de App Store te laten gaan. Zij lagen de afgelopen weken overhoop met verschillende krantenuitgevers over de eis dat ze hun iPad-kranten via de App Store moesten aanbieden.

Apple geeft uitgevers nu de keuze om hun digitale abonnementen voor iPhone en iPad ook via andere kanalen te verkopen, zoals via hun eigen website. Han-Menno Depeweg, uitgever NRC Digitaal is blij met het besluit:

“We zijn blij dat Apple ook geluisterd heeft naar de uitgeverijen, waarbij de mogelijkheid tot het aanbieden van digitale abonnementen ook buiten de App store om kan. We gaan kijken hoe dit onze besluitvorming vanaf nu gaat beïnvloeden.”

Alleen nog digitale krant via Apple
Digitale kranten op de iPad mochten volgens het eerdere besluit in januari voortaan alleen nog worden aangeschaft via de App Store. Apple gaf de uitgevers tot 31 maart om hun ‘apps’ aan de aangescherpte regels aan te passen. Gebeurde dit niet dan zouden zij verwijderd worden uit de App Store.

Apple hoopte met dit besluit niet alleen aan de losse verkoop van kranten via de iPad te verdienen, maar ook aan de vaste abonnees. Volgens de Vlaamse krant De Tijd wilde Apple 30 procent van het abonnementsgeld ontvangen. Chef internet Ernst-Jan Pfauth reageerde op dit nieuws. Hij vond dat Apple zich ongewenst mengde in de relatie tussen krant en klant:

“Door de registratie en betaling van de uitgevers over te nemen nestelt het bedrijf zich tussen de uitgever en de abonnee. Apple neemt de relatie met de klant over en reduceert daarmee de uitgevers tot contentfabriekjes. In dit scenario wordt Apple wat ons betreft veel te dominant.”