‘Werkelijke oorzaak vliegramp Faro in doofpot gestopt’

Niet het slechte weer, maar fouten van de bemanning veroorzaakten in 1992 de vliegramp in Faro. Het neerstorten van het Martinair-toestel in Portugal kostte aan 56 mensen het leven. Vitale informatie werd uit het officiële onderzoek naar de vliegramp weggelaten om de piloten te ontzien, meldt het AD vanochtend.

Data zwarte doos aangepast
Dit blijkt uit nieuw onafhankelijk onderzoek dat in opdracht van nabestaanden is gedaan. Daarin trekt vliegtuigexpert en luitenant-kolonel b.d. van de luchtmacht Harry Horlings uit de data van de zwarte doos andere conclusies dan in het toenmalige Portugese onderzoek staan.

In zijn rapport stelt Horlings dat de cruciale laatste seconden uit de zwarte doos ontbreken en dat data mogelijk is aangepast. “Het lijkt dat grote moeite is gedaan om te bewerkstelligen dat de vliegers, en daarmee de vliegmaatschappij, niets te verwijten zou zijn.”

Vier momenten om in te grijpen
In het officiële onderzoek van de Portugezen wordt de ramp toegeschreven aan een te steile daling in combinatie met harde zijwind. Maar nabestaanden hebben die lezing altijd in twijfel getrokken. Horlings concludeert nu dat de piloten vier momenten hadden om te besluiten tot een doorstart.

De landingsbaan stond blank, het vliegtuig was te ver uit de baan van de vliegroute geraakt en was niet stabiel tijdens de landingsprocedure. Volgens het nieuwe onderzoek vlogen de piloten daarbij met een te lage snelheid, corrigeerden ze de zijwind onvoldoende en maakten ze fouten met de automatische piloot.

De Nederlandse Raad voor de Luchtvaart beweerde destijds ook dat de crash veroorzaakt was door harde rukwinden. Daardoor zou de rechtervleugel plots naar beneden zijn gedrukt waardoor het toestel met een klap de grond raakte en rechts een wiel afbrak. Het vliegtuig draaide vervolgens om zijn as en brak in stukken. Van de 327 inzittenden kwamen er 56 om. Er vielen 106 zwaargewonden.