Vervoersbedrijven willen aanbesteding Nederlandse hoofdrailnet

Vervoersbedrijven Connexxion, Veolia en Arriva schrijven in een open brief aan nrc.next dat zij een kans moeten krijgen op het Nederlandse hoofdrailnet te rijden. De Tweede Kamer neigt ernaar de NS alleenrecht te geven voor de periode 2015-2030.

Inzet: regionale trajecten
De vervoerders zeggen dat sinds zij regionale trajecten hebben overgenomen de klanttevredenheid is toegenomen. Ook zouden meer reizigers van de lijnen gebruik zijn gaan maken, terwijl de regionale treinen van de NS steeds leger raken.

“Wat met de regionale lijnen kan, kan ook met delen van het hoofdrailnet”, stellen de vervoerders. “Aanbesteden, opdat de samenleving voor hetzelfde geld beter vervoer en dus meer reizigers krijgt.”

‘Van twee walletjes eten’
De drie vervoersbedrijven vinden dan de Nederlandse Spoorwegen “van twee walletjes eten” door aanbesteding van het spoornetwerk in Nederland tegen te houden. Tegelijkertijd biedt de NS wel op sporen in Duitsland en Groot-Brittannië. “Maar wij mogen niet bieden op de NS-concessie. Dat is unfair.”

De vervoerders hoeven niet meteen alle intercity’s over te nemen. “Maar we willen wel delen van het hoofdrailnet. Bijvoorbeeld alle stoptreinen in bepaalde proefgebieden.”