Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

Nokia moet toekomst Windows redden

Een kwart eeuw bepaalde Microsoft wat er op de pc gebeurde. Maar nu smartphones en tablets terrein winnen, is het tijd voor nieuwe allianties. Zoals die met Nokia.

Terwijl Barcelona zich opmaakt voor ruim 50.000 bezoekers van het Mobile World Congress, oefenen de bazen van de technologie-sector nog één keer hardop hun keynote speeches. Steve Ballmer van Microsoft, Paul Otellini van Intel, Eric Schmidt van Google: allemaal zullen ze spreken op de beurs die ooit als een onderonsje van telecomproviders en telefoonfabrikanten begon.

De topmannen proberen hun positie te verdedigen nu de computerwereld overstapt van vaste pc’ s en laptops naar vederlichte telefoons en tablets die continu met het web verbonden zijn. De digitale wereld past in je binnenzak en – veel sneller dan verwacht – afgelopen kwartaal oversteeg het aantal verkochte smartphones het aantal verkochte gewone computers.

Een belangrijk thema in Barcelona is de drastische strategiewijziging die Nokia gisteren bekend maakte. De Finse fabrikant zet het eigen Symbian-systeem aan de kant en wil met Windows Phone 7 van Microsoft aansluiting vinden bij Google en Apple. Die bedrijven bepalen nu de ontwikkelingen op het mobiele web.

Apples iPhone bracht in 2007 internet voor het eerst in handen van de leek. Een makkelijk te bedienen telefoon met een groot scherm en breedbandverbinding; die combinatie zorgde voor een kettingreactie. Telefoonfabrikanten die zelf geen alternatief voor de iPhone konden ontwikkelen, besloten op de Android-trein te springen. Google stelt dit besturingssysteem gratis beschikbaar om zoveel mogelijk webverkeer en mobiele advertenties te generen.

Afgelopen jaar groeide het marktaandeel van Android-telefoons zo snel dat Nokia zijn marktleiderschap in smartphones kwijt is. Symbian bleek niet met zijn tijd mee te kunnen. Het MeeGo-project – een samenwerking met Intel – leverde nog niets op.

Dat de grootste telefoonfabrikant zijn belangrijkste besturingssysteem nu opzij schuift is opmerkelijk. Maar het is ook bijzonder dat Microsoft de hulp van Nokia nodig heeft om een vuist te kunnen maken tegen Apple, Google of RIM, maker van de BlackBerry. Windows mag dan op 90 procent van de gewone computers staan, als het gaat om smartphones blijft het steken op 4,2 procent. Dat was ooit 23 procent – in 2004.

Microsoft zoekt dus extra steun voor Windows Phone 7, dat eind vorig jaar op de markt kwam. Het is een origineel besturingssysteem dat goed ontvangen werd. Maar de huidige Windows Phone 7-makers (waaronder Samsung en HTC) verkopen veel meer Android-telefoons. Samsung, na Nokia de tweede telefoonfabrikant, bouwt tegelijkertijd ook nog eens zijn eigen Bada-platform.

Microsofts partners uit de pc-wereld blijken in het mobiele domein minder machtig. Intel, 25 jaar lang bondgenoot van het Windows-platform, krijgt met zijn chips amper voet aan de grond in de telecomwereld. Telefoonfabrikanten prefereren de zuiniger ARM-processor. Zelfs Microsoft gaat toekomstige Windows-versies geschikt maken voor ARM .

Aan HP, een andere trouwe partner uit de pc-wereld, heeft Microsoft ook weinig. Dat bedrijf kocht smartphonemaker Palm en introduceerde afgelopen week de eerste telefoons en tablet pc’s op een eigen besturingssysteem, WebOS.

Met een prominente partij als Nokia wil Microsoft in één klap de schaalgrootte kopen die nodig is om Windows Phone 7 aantrekkelijk te maken voor softwareontwikkelaars. Want zij richten hun energie nu nog op de App Store van Apple en Android Market.

Het aanbod van applicaties en spelletjes is doorslaggevend bij de aanschaf van een smartphone – qua hardware verschillen de toestellen immers amper van elkaar. Microsoft komt, net als de meeste andere concurrenten, niet verder dan een paar duizend applicaties terwijl Google en Apple honderdduizenden programma’s ter download aanbieden.

Door het softwareaanbod van Nokia toe te voegen aan Windows Phone 7 hoopt Microsoft massa te creëren. Tegelijk moet het pact met Nokia Microsofts zoekmachine Bing een zetje in de richting van het mobiele web geven. De smartphone is een interessante advertentiemarkt, bewees Google al.

De tablet pc is nóg een bedreiging voor Wintel, zoals de combinatie van Windows en Intel genoemd wordt. Al is zo’n tablet er ‘voor erbij’, de gadget beïnvloedt wel degelijk het computergebruik. In veel huishoudens waar de iPad z’n intrede deed, is de tablet nog de enige computer die voor de lol wordt aangezet. De laptop of de pc is er voor het werk. Voor een snelle zoekopdracht, een mailtje, Facebook of Youtube grijpen mensen liever naar een tablet.

Apple-baas Steve Jobs bleek niet te hallucineren toen hij pc’s vergeleek met trucks: ze blijven nodig voor het zware werk, maar er rijden veel meer lichte personenwagens op de weg. Het succes van de iPad lijkt Jobs gelijk te geven.

Andere bedrijven haasten zich hun iPad-alternatief op de markt te brengen. Weer is Android het favoriete platform, maar ook BlackBerry maakt een kans. Microsoft heeft tot nu toe alleen een Windows 7-computer zonder toetsenbord. Die valt echter buiten het ecosysteem dat Microsoft en Nokia zo graag samen willen creëren.

In de zakelijke wereld hebben Microsoft en Intel het nog voor het zeggen. Voor hen is het een veeg teken dat de iPad ook in het bedrijfsleven aanslaat. Als de tablet pc als een gewone computer zou meetellen, is Apple op dit moment de derde pc-fabrikant ter wereld. Dat had niemand vorig jaar durven dromen. Niet bij Apple, en zeker niet bij Microsoft.

In Barcelona liggen de Android-tablets, HP’s TouchPad en de BlackBerry PlayBook al klaar om de concurrentieslag met de iPad aan te gaan. De beloofde Nokia-telefoons en tablets met Windows Phone 7 moeten snel volgen, zodat Microsoft zijn marketingmachine kan warmdraaien. Nu met Nokia.