Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

China reanimeert automarkt

De grote autofabrikanten in de wereld lijken de diepe ellende van de recessie achter zich te hebben gelaten. Ze verkopen meer auto’s dan ooit, vooral aan groeimarkt China.

Een nieuw jaar, een nieuwe auto. Veel autofabrikanten zijn 2011 goed begonnen. Een recordverkoop voor Audi. Topverkopen voor BMW. Flinke groei voor het Amerikaanse General Motors. En het Franse PSA Peugeot Citroën dat weer winstgevend is. Daarmee lijkt een einde gekomen aan de diepe crisis die veel autofabrikanten de afgelopen jaren doormaakten. Met dank aan de groeimarkten zoals China en India.

De afgelopen twee jaar was overleven het sleutelwoord voor veel autofabrikanten. Door de economische crisis klapte de autoverkoop in elkaar en raakte de auto-industrie in grote problemen. De industrie leed aan structurele overproductie. Te veel fabrieken met te veel personeel die te veel auto’s maakten.

Het Amerikaanse General Motors ging failliet en maakte met 50 miljard dollar overheidsgeld een doorstart. Duizenden mensen werden ontslagen, fabrieken gesloten, merken opgeheven of verkocht, zoals het Zweedse Saab. Dat bedrijf belandde in een eigen overlevingsstrijd, waarna het gekocht werd door de Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker.

PSA Peugeot Citroën leed in 2009 een verlies van 1,16 miljard euro. Renault bleef overeind met 3 miljard overheidssteun. En Opel – dochterbedrijf van GM – sloot fabrieken en ontsloeg mensen om het hoofd boven water te houden.

Maar nu gaat het niet meer over overleven, maar over verkopen en marktaandeel veroveren. En daarbij is China een van de belangrijkste markten geworden voor de autofabrikanten. De grote welvaartstoename heeft daar tot een sterke vraag naar duurdere luxe auto’s geleid.

Het Amerikaanse General Motors maakte deze week bekend dat het in China nog nooit zo veel auto’s heeft verkocht als afgelopen januari. GM verkocht 268.071 auto’s in China, een stijging 22,3 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het vorige record in China stamde uit maart vorig jaar: 230.038 auto’s. Met dit record in januari heeft de fabrikant naar eigen zeggen een marktaandeel van 14,7 procent in China behaald.

Ook andere merken maken expliciet bekend hoeveel auto’s ze in China verkopen. Audi verkocht daar in januari 22.196 auto’s, een stijging van 32,1 procent in vergelijking met januari vorig jaar. In China is volgens deze dochteronderneming van Volkswagen veel vraag naar de Q7, de grootste SUV van de Duitse autofabrikant.

De Japanse fabrikant Toyota verkocht in China vorige maand 79.550 auto’s, een stijging van 10,4 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Mooi, maar pijnlijk voor de grootste autofabrikant ter wereld is dat het in deze enorme groeimarkt verliest van het Amerikaanse General Motors. Toyota is de grootste fabrikant, maar General Motors doet er alles aan om die positie, die het in 2007 verloor, weer te heroveren.

Lastig te beoordelen is of al deze prachtige cijfers ook betekenen dat de fabrikanten het financieel ook weer goed doen. De meeste fabrikanten moeten jaarresultaten over 2010 nog presenteren. Het Franse PSA Peugeot Citroën deed dat al wel deze week. Als zijn resultaten een voorbode zijn voor die van de concurrenten, dan hebben de autofabrikanten de economische crisis overleefd. Het bedrijf maakte over 2010 een winst van 1,13 miljard euro, tegen een verlies van 1,16 miljard euro in 2009. De omzet steeg van 48,4 miljard naar 56 miljard euro. Van de 3 miljard euro die het bedrijf van de Franse overheid kreeg, is alweer 1 miljard terugbetaald. De andere 2 miljard wil de fabrikant nog dit jaar aflossen. En ook deze fabrikant wil zich de komende jaren nog meer op China richten.

Overigens steeg ook in Nederland de verkoop van nieuwe auto’s in januari. Er werden in januari 75.174 nieuwe auto’s geregistreerd, maar daar zitten ook veel auto’s tussen die door leasebedrijven zijn gekocht. En voor de verkoop van hun grote, dure, luxe auto’s moeten fabrikanten niet in Nederland zijn. De beste verkopende auto’s in januari waren allemaal kleine modellen: Volkswagen Polo, Volkswagen Golf, Renault Twingo, Peugeot 107 en de Seat Ibiza.