Schaars geklede kunstvrouwen

‘Art Babes’ noemt kunstenaar Daan Samson ze, de acht vrouwen werkzaam in de kunstwereld die hij uitdagend liet fotograferen. Het resultaat is te zien op de kunstbeurs Art Rotterdam.

Jasmijn Visser (artist / Amsterdam; NL) / part of the 'Art Babe' photo series by Daan Samson & Jeronimus van Pelt (2011) Daan Samson & Jeronimus van Pelt

„Op de kunstacademie zie je het al – gaan ze zwarte kleren dragen”, zegt Daan Samson. „De kunstscene geeft vrouwen niet de ruimte om er lekker en vitaal uit te zien.” Daar wilde deze Rotterdamse kunstenaar (37) nu eindelijk eens verandering in brengen.

Sinds gisteren is op de kunstbeurs Art Rotterdam Samsons project Art Babes te zien: foto’s van 120 bij 90 centimeter van fotograaf Jeronimus van Pelt, waarop dames met een positie in de kunstwereld sexy poseren. „Natuurlijk is ook in de kunstwereld schoonheid een pre”, zegt Samson, zelf een verzorgde verschijning met stropdas en dandy-schoenen. Er wordt alleen nogal over besmuikt over gedaan, en dat moest maar eens veranderen: „Een coming-out als lekker wijf.”

Acht vrouwen – kunstenaars, curatoren en de zakelijk directeur van een museum – hebben zich voor Art Babes laten vereeuwigen in een stijl die aan softcore-bladen als FHM of Maxim doet denken. „Het leukste was om de meiden te versieren”, zegt Samson. „Ik heb ze benaderd via Facebook en er bewust van afgezien vrouwen te benaderen die ik al kende. Ze moesten wel een zekere positie in de kunstwereld hebben. Het jassenmeisje van museum Boijmans, hoe mooi ook, was ongeschikt.”

De uren durende fotosessies waren evenmin onaangenaam. „Het zijn amateurmodellen, dus elke pose duurde lang. Jeronimus en ik hadden geen ervaring met dit genre foto’s. We leerden al doende. Dat je het model niet op bed moet leggen bijvoorbeeld: dat geeft een lamzakkerige indruk en we wilden ze juist uitdagend. Iedereen moest ook wennen dat je met zijn achten om een meisje staat dat in haar blootje zit. Je kunt haar maar beter vragen meteen haar borsten te laten zien, dan kun je van daaruit terugwerken.”

Op de glamoureuze ambiance werd niet beknibbeld. Voor curator Nat Muller huurde Samson een suite in het chique West Inn Hotel af. Kunstenaar Jasmijn Visser poseerde in de Rotterdamse Arminiuskerk. Restaurateur Eva Wolfs deed het in een hoekje van Ikea.

Daan Samson specialiseert zich al jaren in kunst die de kunstwereld zelf als onderwerp heeft en niet zelden het karakter van een practical joke draagt. Zo organiseerde hij, onder de titel Carte blanche, een oefening in engagement, een ogenschijnlijk bloedserieus debat van kunstbobo’s. Onzichtbaar voor de debatdeelnemers werden in de loop van de avond door een projectie steeds aantrekkelijker publieksaanbiedingen voor het publiek aangekondigd, die op de gang gratis werden verstrekt volgens het principe wie het eerst komt, het eerst maalt. Bij de hoofdprijs, een Smeg-koelkast, zat er nauwelijks meer iemand in de zaal. De debaters gingen doodernstig door.

Goede herinneringen bewaart Samson ook aan zijn project Sleutelfiguren. Op een groot feest zat de drank in drie reusachtige koelkasten met hangslot, waarvan de sleutel was opgestuurd aan drie speciaal uitgenodigde Rotterdamse kunstbobo’s. Die kwamen niet, al stuurde een van hen in het holst van de nacht nog twee vage vriendinnen langs met de sleutel. Maar toen hadden dorstige bezoekers de sloten al verbroken met een betonschaar.

„Het is een beetje rebellie tegen mijn ouders, die een beetje hippie-achtig zijn en zweerden bij de VPRO en de Albert Heijn”, verklaart Samson zijn artistieke voorkeur voor macht en geld in de kunst. „Als lid van de Geen Stijl-generatie houd ik wel van een beetje rechtse bravoure. Voor mezelf als kunstenaar is het ook een overlevingsstrategie, want ik ontmoet zo de juiste mensen.” De Art Babes horen zeker ook tot die groep.

Geen van de modellen heeft spijt gekregen: „Gelukkig is alles in een prima sfeer verlopen.” Jasmijn Visser beaamt dat: „Ik had eigenlijk intuïtief ja gezegd, omdat ik in mijn werk toch niet met het menselijk lichaam bezig ben. Pas toen de styliste mij ondergoed aanmat, begreep ik dat het meer was dan een verkleed-feestje. Ik ben er veel over gaan nadenken, hoe je uiterlijk je omgeving beïnvloedt. Mannen worden óf te flirterig, óf te verlegen als je er vrouwelijk uitziet. Vrouwelijkheid is nog steeds een vreemd iets, kennelijk.”

Art Babes is t/m zondag 13 februari te zien in de stand van Torch Gallery op Art Rotterdam, Cruise Terminal Rotterdam.