Eyeworks zoekt vers geld, want Los Angeles lokt

Reinout Oerlemans van Eye Works Foto NRC H'Blad Maurice Boyer 080213
Reinout Oerlemans van Eye Works Foto NRC H'Blad Maurice Boyer 080213

Een nieuwe variant op het populaire televisieprogramma Boer zoekt vrouw: ‘Producent zoekt geld’. Eyeworks, het film- en televisieproductiebedrijf van Reinout Oerlemans, is op zoek naar investeerders. Vers geld, in de vorm van extra aandelen of een overname van het bedrijf, moet de maker van realityserie Oh oh Cherso en speelfilm New Kids Turbo verder laten groeien.

De grootaandeelhouders van Eyeworks, Reinout Oerlemans en investeringsmaatschappij Van den Ende en Deitmers, hebben zakenbank Goldman Sachs ingeschakeld om te zoeken naar een deelnemende partij. Dat werd vandaag bekend. Eyeworks bevestigt dat de bank „meedenkt over de strategische groeimogelijkheden van het bedrijf, in een versneld consoliderende markt”. Een aantal partijen zou al hebben gekeken naar de producent. De hulp van Goldman Sachs is overigens opmerkelijk: de investeringstak van de bank bezit eenderde van de aandelen in Endemol, een grote concurrent van Eyeworks.

Het film- en televisiebedrijf van Oerlemans, dat onder meer IQ-testen, talentenjachten en voetbalwedstrijden op tv brengt en het afgelopen jaar succesvol was met de films New Kids Turbo en Komt een vrouw bij de dokter, moet groeien. Met productievestigingen in zeventien landen is Eyeworks te groot om nog als een creatief tv-bedrijfje door het leven te gaan. Het lijkt echter te klein om de zware concurrentie aan te gaan met Endemol, Fremantle Media en andere onafhankelijke producenten.

Hoewel de cijfers over het afgelopen jaar nog niet bekend zijn, zullen de succesvolle films die Eyeworks in 2010 uitbracht de resultaten van het bedrijf positief hebben beïnvloed. Dat is prettig voor Oerlemans, want 2009 was een moeilijk jaar. Voor het eerst sinds de oprichting van het bedrijf in 2001 leed Eyeworks verlies. Door een miljoenenafschrijving op zijn Britse activiteiten – „een moeilijke markt”, volgens experts – en andere boekhoudregels in de Verenigde Staten verloor het bedrijf in 2009 6,9 miljoen euro. Een jaar eerder boekte het bedrijf nog een winst van 7,9 miljoen euro.

Bovendien had Eyeworks net als zijn concurrenten veel last van de economische crisis. Televisiezenders verdienden minder met reclame, moesten flink snijden in de kosten en hadden minder geld om nieuwe programma’s te bestellen. Inmiddels lijkt de sector de crisis achter zich te hebben gelaten. Dat bleek bijvoorbeeld gisteren uit de mediabestedingen van de Nederlandse zenders. Adverteerders besteedden vorig jaar ruim 10 procent meer aan commercials.

Hubert Deitmers, die met Joop van den Ende een belang heeft van 30 procent in Eyeworks, zei in december dat hij zich geen zorgen maakt over het bedrijf van Oerlemans. „Eyeworks is vertegenwoordigd in een groot aantal landen, maar vormt echt één bedrijf. Dat is belangrijk bij het ontwikkelen en exploiteren van programmaformats..” De investeringsmaatschappij van de oud-Endemol-topmannen Van den Ende en Deitmers is volgens de laatste niet uit op een snelle exit bij zijn investeringen. „De wereld van het durfkapitaal is te veel financieel georiënteerd. Je moet bezig zijn met een visie, een drive, productontwikkeling.”

Reinout Oerlemans, heeft een substantieel belang in Eyeworks. Hij heeft geen plannen zijn aandelen te verkopen en het bedrijf de rug toe te keren. Oerlemans is belangrijk voor het succes van Eyeworks. Hij verkoopt, bedenkt, presenteert, regelt en regisseert. Maar voorlopig lijkt hij succesvoller in Maaskantje dan in Los Angeles, het mekka van de tv-industrie. Hij slaagde als producent van New Kids Turbo over hangjongeren in het Brabantse dorpje, maar boekte nog geen succes in LA. Oerlemans probeerde enige tijd zijn bedrijf te leiden vanuit Californië, maar keerde terug naar Nederland.

Jan Benjamin