Ziggo probeert analoge kijker te verleiden

Ziggo gaat vanaf deze zomer alle klanten digitale televisie aanbieden, zonder meerkosten. De kabelaar wil kijkers stimuleren om extra betaalkanalen en films te bestellen.

Bij ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens viel hij gisteravond in de bus: de Ziggo-folder met de slogan ‘het nieuwe tv-kijken is begonnen’.

Dat is het credo waarmee de kabelmaatschappij haar complete klantenbestand gaat overzetten naar digitale tv.

In de zomer, vanaf juni, leveren de analoge kijkers vijf tv-zenders in. In ruil daarvoor krijgen alle klanten toegang tot herhaaldienst Programma Gemist, 63 digitale zenders en 11 HD-kanalen (betere beeldkwaliteit) van de populairste Nederlandse zenders. De overgebleven 25 analoge zenders blijven voorlopig wel in de lucht.

Het goedkoopste tv-abonnement houdt dezelfde prijs: 16,95 euro per maand. Dat is genereus van de grootste kabelmaatschappij van Nederland, zij het dat klanten zelf een zogenoemde settopbox moeten kopen om van digitale tv gebruik te maken. Wie analoog blijft kijken hoeft niets te doen.

De andere grote kabelaar, UPC gaf een groep abonnees in 2006 een settopbox om digitaal te kijken. Op dit moment kijkt 40 procent van de 1,9 miljoen UPC-klanten digitaal. Bij Ziggo is dat zo’n 60 procent. Het digitale aanbod bij UPC is wel iets geavanceerder.

Ziggo levert telefonie, internet en tv-diensten, maar de groeimogelijkheden zijn voor die eerste twee producten niet erg hoog. Bij tv is dat anders. Ziggo wil traditionele kijkers verleiden om meer geld uit te geven aan interactieve producten, zoals films op bestelling, betaalzenders en extra tv-pakketten. Amerika dient als voorbeeld: daar geven consumenten rustig 100 dollar per maand uit voor een luxe tv-pakket.

Het kabelbedrijf probeert zich zo als ‘premium’ tv-leverancier te presenteren ten opzichte van Digitenne van KPN. Die concurrent weet met bodemprijzen klanten af te snoepen bij de kabelaars.

Ziggo verwacht dat de twee duurdere tv-pakketten elk een half miljoen klanten trekken, het merendeel van de abonnees vindt 16,95 per maand genoeg. De kabelaar weet dat tv-kijkers huiverig zijn om over te stappen op nieuwe diensten. De gemiddelde kijker beschouwt zijn tv als een nutsvoorziening, net als water of gas. Daaraan ga je niet lopen morrelen.

Helemaal moeilijk wordt het als zaken als connected tv (verbonden met internet) uitgelegd moeten worden. Die kreten mogen dan in de directiekamer over tafel gaan, het wil niet zeggen dat klanten daar op zitten te wachten. Veel kijkers zien de settopbox nog als een oplossing voor een probleem dat ze nooit gehad hebben. Hele volksstammen kijken naar analoge tv, zelfs al hebben ze een gloednieuw Full HD-toestel dat ‘smeekt’ om een beter digitaal signaal.

Met een laagdrempelige overstap naar digitaal wil Ziggo de kijker zelf de voordelen laten ontdekken. Het kabelbedrijf slaat twee vliegen in één klap door het analoge aanbod af te bouwen van 30 naar 25 zenders.

Bandbreedte is kostbaar: op de plek van één analoog kanaal passen vier HD-zenders. Om die reden waren de kabelbedrijven vorig jaar zo boos dat ze concurrenten toegang moesten bieden op het analoge deel van hun netwerk. Uiteindelijk stelde de rechter hen in het gelijk. „De concurrentie komt van videodiensten via internet en die geven we zonder beperkingen door”, zegt Ziggo-topman Bernard Dijkhuizen tijdens een toelichting op de plannen. Hij duidt op videosite Youtube en videodiensten van Apple of Google.

Ziggo heeft z’n bandbreedte straks hard nodig. Op dit moment hebben de kabelmaatschappijen een snelheidsvoordeel ten opzichte van adsl en trekken ze daardoor nieuwe internetklanten aan. Maar als internet via glasvezel van concurrent KPN aan populariteit wint, moet Ziggo bij de les blijven.

De bandbreedte is ook nodig voor nieuwe tv-diensten. Ziggo droomt hardop over doorgifte van het tv-signaal naar alle apparaten met een scherm – ook mobiele telefoons, tablet-pc’s en computers. Daarvoor zijn de rechten met de tv-zenders echter niet geregeld.

Eerste stapje: er komt een elektronische programmagids voor de iPad. Maar tv-kijken op je iPad zit er nog niet in. Ook voor het inzetten van het mobiele LTE-netwerk (Ziggo heeft met UPC een licentie) zijn geen plannen. Eerst maar eens zorgen dat de omschakeling komende zomer goed verloopt.

Voor Ziggo – en de ervaren Ziggo-klant – wordt het een spannende operatie. De problemen die ontstonden bij de vorige administratieve inspanning liggen nog vers in het geheugen. Tussen 2006 en 2008 moest de klantenregistratie van de drie verschillende kabelbedrijven die nu Ziggo vormen, gekoppeld worden. Achteraf gezien vond Ziggo de klachtenregen wel meevallen. Maar duizenden boze klanten en de Consumentenbond dachten daar anders over.

Discussie over veranderingen Ziggo op nrc.nl/hebben