Uitgeverij Clavis vervangt top na klachten over traag betalen

Uitgeverij Clavis uit het Belgische Hasselt heeft gisteren een nieuwe directeur aangesteld. Aanleiding waren de klachten van bijna honderd Nederlandse en Vlaamse kinderboekenschrijvers en -illustratoren die zich via internet beklaagden over te late betalingen door Clavis.

Het begon met een boze blog van de Nederlandse kinderboekenschrijfster Rian Visser op 23 januari. In van schrijver tot bedelaar beschreef ze hoe ze jarenlang moest bedelen om uitbetaald te worden door de succesvolle uitgeverij. Negen boeken schreef ze voor hen. Haar blog kreeg veel reacties.

Hij heeft beterschap beloofd.

Clavis is het bedrijf van de familie Werck en is de grootste kinderboekenuitgeverij in het Nederlandse taalgebied. Clavis is bekend van boeken als Lotje de heks, Rikki en Clown Tito. De afgezette directeur, Philippe Werck, reageerde vorige week in de krant Het Belang van Limburg nog zo: „Als ik geen geld heb, kan ik het niet uitgeven.” Zijn uitgeverij zat volgens Werck met een liquiditeitsprobleem „omdat klanten (distributeurs, afnemers, enz.) ons nog geld schuldig zijn. We erkennen het probleem van de soms late uitbetalingen, maar onze mensen worden altijd correct en eerlijk vergoed.”

Volgens schrijvers en tekenaars zou de uitgeverij al twintig jaar slecht van betaling zijn. De Vlaamse vakbond VAV heeft veertig dossiers liggen over wanbetaling door Clavis. Zij stellen: „VAV is ontgoocheld dat de Clavis-praktijken jarenlang als een publiek geheim hun ongestoorde gang konden gaan, met veel ergernis, tijd- en geldverlies en zelfs psychische problemen bij veelal jonge auteurs en illustratoren.”

Andere auteurs reageerden anoniem op Vissers blog, omdat ze nog geld krijgen van Clavis. Sommigen deden dat met naam, zoals de Vlaamse schrijvers Patrick Bernauw en Marc de Bel, de ‘Carry Slee van Vlaanderen’. Beiden zeiden de uitbetalingsproblemen van Visser te herkennen. Ze waren blij dat ze een paar jaar geleden waren vertrokken bij Clavis.

Rian Visser heeft in elk geval een week na haar blog het resterende bedrag dat Clavis haar schuldig was, gekregen, vertelt ze. Vooral de invloed van de sociale media heeft indruk op haar gemaakt. „Twee jaar geleden had dit nooit gekund. Maar doordat ik op Twitter en Facebook en Linkedin zit, heb ik een groot bereik. Mijn klacht werd snel opgepikt door ander auteurs en kwam zo bij de vakbond terecht. Om te controleren dat Clavis alle achterstallige bedragen uitbetaalt, is er een website opgericht: De schuld van Clavis. Daar wordt bijgehouden welke bedragen worden afgelost. Tot de laatste cent.