Super Bowl-commercials ‘lekken uit’

http://www.youtube.com/watch?v=R55e-uHQna0

Volkswagen stunt dezer dagen met de vroegtijdige uitzending van zijn Super Bowl-commercial, geprogrammeerd voor een van de vele reclameblokken tijdens de finale van het American Football-seizoen komende zondag. De clip, met een kleine Darth Vader in de hoofdrol, is al twee dagen te zien op YouTube. Bewust gelekt, uiteraard.

De autofabrikant is niet het enige bedrijf dat zijn commercial alvast naar buiten brengt. Motorola creëert wat pre-Super Bowl buzz met een teaser op zijn Facebook-pagina over de “commercial everybody will be talking about on Super Sunday“. De Motorola Xoom, een rechtstreekse concurrent van de Apple iPad, moet de dominantie doorbreken van de “ene autoriteit” die nu de dienst  uitmaakt. De vergelijking wordt getrokken met het boek 1984 en dus ook de legendarische commercial van Apple uit dat jaar, toen het bedrijf van Steve Jobs zelf nog de omverwerper van de autoriteit was:

Jaarlijks getroosten veel grote bedrijven zich de nodige moeite (en geld) om met spitsvondige clips de aandacht te trekken van de ruim 100 miljoen kijkers in de VS. Onder impuls van sociale media herzien bedrijven hun marketing-strategieën, schrijft de New York Times. Over het effect van het ‘weggeven’ van commercials online wordt in de marketingwereld verschillend gedacht. “Je verliest toch een groot deel van het ‘ah’-moment,” zegt een expert.

Wat was bijvoorbeeld nog de impact geweest van de chimpansee van E-Trade of de Reebok-serie Terry Tate: Office Linebacker?

http://www.youtube.com/watch?v=RzToNo7A-94

    • Bart Hinke