Muziek

Dazzled Kid

Fire Needs Air (Universal)

cd pop

Het solodebuut van Voicst-zanger Tjeerd Bomhof alias Dazzled Kid is van een verrassende lichtheid. Het poptalent zat er al in bij het Voicst- nummer ‘Everyday I Work On The Road’, maar na oefening als songschrijver met en voor Anouk, Giovanca en Jacqueline Govaert durft Bomhof zijn album Fire Needs Air luchtig te houden. Simon Akkermans van C-mon & Kypski stond hem bij als producer en een indrukwekkende muzikantenlijst uit de kring van Kyteman zorgt voor afwisseling, frisse instrumentatie en vrolijke koortjes. Niet alles gaat van tralala en hopsasa, want Bomhof heeft het over de bittere smaak van de liefde en de verloren onschuld van ouder worden. De melancholie wordt verdreven met een sterk gevoel voor melodie in ‘Yes No Maybe’ en ‘Everlasting Holiday’, liedjes die schitteren door hun eenvoud. Ook met een ballade weet hij raad: ‘Stronger’ galmt majestueus en in ‘Motorbike’ blijft het mooi klein.

JAN VOLLAARD

Amsterdam Klezmer Band

Katla

cd wereldmuziek

Vijftien jaar is de leeftijd waarop het feesten doorgaans serieus een aanvang neemt. De Amsterdam Klezmer Band viert deze verjaardag met de cd Katla. Van de Nederlandse groepen die actief zijn in de joodse feestmuziek is AKB waarschijnlijk de luidruchtigste. De band heeft, mede door toedoen van zanger Alec Kopyt, een hoog straat-en-kroeggehalte. Pret is het voornaamste doel, daarvan getuigen ook titels als ‘Gogol Mogol’ en ‘Nicolosia’. De nummers, alle geschreven door bandleden, zijn voorzien van goed in het gehoor liggende arrangementen en worden met verve uitgevoerd. Wil een enkel trompetje soms geestdriftig uit de bocht vliegen, die rol is toch vooral voorbehouden aan Kopyt. Hij zingt alsof hij met een halflege fles wodka in de hand staat te dansen op de toog. Het is pret maken en slempen op niveau. Maar niet veel meer dan dat.

René van Peer

Thomas Hampson

G. Mahler, Des Knaben Wunderhorn

cd klassiek

Thomas Hampson (55) bestendigde tijdens het Mahlerfeest hier vijftien jaar geleden zijn reputatie als dé Mahler-zanger. Toen zong hij de liederen uit Des Knaben Wunderhorn met Wolfram Rieger, die aan de piano orkestrale grandeur realiseerde.

Met de Wiener Virtuosen, een selectie aanvoerende musici uit de Wiener Philharmoniker, zingt Hampson de Wunderhorn-liederen in dit Mahlerjaar opnieuw. Hij voert daarbij al ‘zing-dirigerend’ ook het kamerorkest aan. Zo treft hij de liederen in de kern: zó intiem en direct moet Mahler zich de dialoog tussen instrumentalisten en stem hebben voorgesteld.

Hampsons bariton heeft aan warmte en ruimte nog weinig ingeboet, zijn verzorgde dictie en inleving maken van elk lied een aangrijpend muziektheatraal miniatuur.

Het knappe is dat zijn interpretaties tot op de komma overtuigen terwijl ze nergens gemaniëreerd aandoen. Zo is zelfs een sleets gezongen lied als ‘Lob des hohen Verstands’ opeens wél oprecht geestig. Of ‘Rheinlegendchen’; vol Weense zwier, authentiek alsof de veloursgordijnen naar het fin de siècle weer even opengaan.

Mischa Spel

Alexander Melnikov

Brahms Pianosonates nrs. 1 en 2

cd klassiek

De Rus Alexander Melnikov is geen klavierleeuw van de oude stempel. Zijn opname van Johannes Brahms’ Eerste en Tweede pianosonate is meer een aangename combinatie van technisch meesterschap en frisse, doorwrochte ideeën over de wijze waarop Brahms zelf moet hebben gedacht over interpretatie en instrumentkeuze.

Melnikov beargumenteert stevig zijn keuze voor een Bösendorfer uit 1875, maar in essentie is zijn spel de beste advocaat. In vergelijking met een modern instrument klinkt de Weense antieker toch kleurrijker, iets nasaler in het middenregister.

Vooral in de kleine, broze delen (‘Andante nach einem altdeutschen Minnelied’) treft Melnikov op zijn Bösendorfer prachtige, ongehoorde kleuren.

Wie een ‘mooie’, sonoor welluidende Brahms met veel legato prefereert, komt niet uit bij Melnikov. Maar omdat hij wel speelt in grootse stijl, met vrije aanpak van de tempi, ontstaat wel een fascinerend andere blik op Brahms.

Mischa Spel