Daar valt een fietser - 'Haha, net goed!'

Waar winden stedelingen zich over op? Tussen Den Haag en Leiden moet een snelfietsroute forensen lokken. Maar de aanleg verloopt traag.

Het fietspad is versperd. De aannemer heeft wéér een vernield hek vastgeklonken en er rood-witte linten omheen geknoopt. „Ik ben het spuugzat”, zegt hij. „We hebben nu al elf hekken moeten vervangen. Mensen trekken de hekken omver. Dat is de mentaliteit. En dan fietsen over halve fietspaden. Levensgevaarlijk. Het heeft ons al achtduizend euro gekost.”

Plaats van handeling is het fietspad in Voorschoten, ter hoogte van de tennisclub Forescate. Daar komt een scholier aan. Steven van Selm ziet dat het hek is gesloten en besluit een omweg te maken: een scherpe bocht, dwars door een opengeknipt stuk heg en toch het fietspad op. Hij glijdt onderuit.

„Haha!”, lacht de aannemer. „Net goed.”

De scholier krabbelt op en wijst naar Adegeest, de wijk waar hij woont. „Da’s vlakbij”, zegt hij. Dan ga je toch niet honderden meters omrijden? En weg is hij.

Het opgebroken stuk fietspad maakt deel uit van de Velostrada in aanleg, een kilometerslange, brede en geasfalteerde snelfietsroute. Die moet fietsen tussen Leiden en Den Haag tot een feest maken.

De provincie Zuid-Holland hoopt dat vooral veel forensen de auto laten staan en er gebruik van maken. „Zelf bepalen wanneer je vertrekt. Goed zicht op je reistijd, of je nou in de spits vertrekt of niet. Werken aan je gezondheid. Dat zijn enkele van de vele voordelen van de fiets”, aldus de provincie.

Maar de aanleg stokt. De oplevering is enkele maanden vertraagd. Kilometers fietsroute ligt open. En het volk mort. De SP heeft vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. „Is het achteraf gezien misschien niet zo gelukkig geweest om deze Velostrada met veel bombarie te openen met een receptie in een tent? Kunt u richting de inwoners van Voorschoten de indruk wegnemen dat de provincie Zuid-Holland meer tijd, geld en moeite stopt in het organiseren van recepties dan in het verbreden van een fietspad?”

Oorzaak van de vertraging is de strenge vorst aan het einde van vorig jaar, maar vooral de ondergrond. Tijdens de werkzaamheden ontdekte de aannemer dat de ondergrond op een aantal plaatsen „niet voldoende draagkracht” had om er asfalt op te kunnen leggen.

Dat had de provincie normaal gesproken eerder moeten weten, maar hier is iets fout gegaan. „Van tevoren doen wij zoals gebruikelijk vooronderzoek op ieder traject, zo ook bij de Velostrada”, meldt Zuid-Holland. „Uit dit onderzoek, dat volgens de geldende normen is uitgevoerd, is helaas geen representatief beeld gekomen.” De aannemer „treft in ieder geval geen schuld”.

Over de stukken Velostrada die al klaar zijn, fietsen forensen met doorgaans hoge snelheid. Merel Vertegaal trapt elke dag van Voorschoten naar haar werk bij de gemeente Den Haag, en terug. „Ik ben de doelgroep”, stelt ze blijmoedig vast.

Ze moet nu enkele minuten omrijden en ze zal blij zijn als het werk is voltooid. „Maar ik betwijfel of er veel meer forensen door op de fiets stappen”, zegt ze. „Het fietspad wordt maar een meter breder dan het nu is. Er zullen vooral meer hardrijders gebruik van maken, denk ik.”

En bij Leidschendam zit nog steeds een „heel vervelend gedeelte” in de route, met klinkers en verkeersdrempels langs een woonwijk. Geen nood, stelt de provincie, ook daar komt een „fietsstraat” met rood asfalt. „De drempels komen wel terug in de nieuwe situatie, maar worden sinusvormig uitgevoerd. Dit betekent dat fietsers hier geen hinder van ondervinden.”

Intussen rijden de Voorschotenaren in groten getale illegaal over de nog niet vrijgegeven delen. Langs metersdiepe sleuven waarin zand wordt gestort. Manoeuvrerend langs bulldozers die de aannemer ter afschrikking midden op het pad heeft geplaatst.

Op vele plaatsen zijn hekken en plastic roadblocks omvergetrokken. „Ik laat mij door niemand tegenhouden”, zegt een 81-jarige man die langs de kant van de weg voer voor zijn konijnen heeft geplukt.

Ook Jan van Doorn uit Voorschoten vindt fietsen hier niet riskant. Wat hij pas écht gevaarlijk vindt, is dat de provincie Zuid-Holland, het stadsgewest Haaglanden en het kabinet zo veel geld uittrekken voor het opwaarderen van een fietsroute die er eigenlijk al ligt. „Ik vraag me af of je daar al die miljoenen aan moet spenderen.”

De Velostrada kost, samen met een tweede fietsroute tussen Den Haag en Leiden langs de N44 via Wassenaar en Katwijk, in totaal 8,5 miljoen euro.

Het werk is inmiddels hervat. „Sinds deze week draait de aannemer weer op volle toeren op drie locaties tegelijk”, meldt de provincie. Vóór de zomer moet de Velostrada klaar zijn.