Sublieme e-reader voor slechts 49 euro

Alle boeken en kranten die via de iPad gelezen kunnen worden, moeten ook op de iPad gekocht worden, volgens Apple. Het bedrijf wil een percentage van iedere verkoop opstrijken, en dat gaat niet als de klant via een externe site zijn boek betaalt. Mijn eerste reactie was: ‘machtsmisbruik!’. Maar eigenlijk geeft Apple het goede voorbeeld.

Voordat e-boeken een echt grote vlucht kunnen nemen, moeten veel mensen de hardware in huis hebben. Dat gebeurt alleen als het kopen van een e-reader een impulsaanschaf is. En dat kan alleen bij hele lage prijzen. Uitgevers vinden het misschien niet leuk, maar de tijd komt nabij dat hardware een wezenlijk element wordt in het uitgeefmodel.

Stel je dan nu een sublieme e-reader voor van 49 euro. Eentje met een perfect scherm, gratis 3G-internet en voldoende opslag en batterijduur voor een flinke bibliotheek. Een gespecialiseerd apparaat en daardoor veel beter en comfortabeler om mee te lezen dan het lcd-scherm van de iPad. Een dergelijke e-reader is heel goed mogelijk voor zo’n lage prijs, als de hardware producent een graantje meepikt van de verkochte boeken.

Het grote geld zit hem namelijk niet in hardware. Dat is nooit zo geweest. Hardware is iets wat je koopt om jarenlang software te kunnen kopen. Producenten van spelcomputers weten dit al langer. Zij krijgen een percentage van iedere verkochte game, ook als deze door een externe partij wordt uitgebracht. Apple voert overigens zijn ‘anti-externe aankoop’ regels niet in om zijn iPads goedkoper te maken. Dat is niet in de aard van het bedrijf. De producent gebruikt enkel zijn sterke positie om meer te verdienen. Maar het is een vergissing dat Apple nu al almachtig is in de markt van het elektronisch lezen.

Hoe indrukwekkend de iPad ook is, het is absoluut niet de beste manier om boeken mee te lezen. Probeer dat maar eens buiten in direct zonlicht. Het lcd-scherm is geen vervanger van papier. Gespecialiseerde e-readers zoals de Kindle, de Nook en de readers van Sony gebruiken e-ink. Dat lijkt veel meer op papier, heeft geen ‘achterlicht’ en is in felle zon prima leesbaar. Voor de echte lezer eigenlijk veel geschikter. Maar de prijs van een gespecialiseerde e-reader ligt nu te dicht bij die van een tablet zoals de iPad. En dan kiest de consument sneller voor Apple’s apparaat, ‘want die kan toch veel meer’.

Het wordt tijd dat uitgevers en de makers van pure e-readers eens heel goed met elkaar gaan praten over hoe ze deze nieuwe manier van lezen massaal in de markt kunnen brengen. Dat hierbij uitgevers een deel van hun inkomsten moeten afstaan aan derden is onvermijdelijk. Maar als diezelfde uitgevers en fabrikanten niet snel met elkaar gaan praten, is het straks echt alleen Apple die dicteert hoe hoog dat percentage is.

Harry Hol is schrijver van de romantische komedie ‘Bagage’.