Nieuw gas vergt dure aanpassing

Consumenten en bedrijven dreigen op te draaien voor de financiële gevolgen van de veranderende samenstelling van het Nederlandse aardgas. Door de invoer van gas uit onder andere Qatar verandert de kwaliteit van het gas. Daardoor moeten installaties van bedrijven, maar ook cv-ketels en geisers van consumenten, worden aangepast.

Als bedrijven die aanpassingen niet doorvoeren, zal de jaarlijkse schade aan branders, gasmotoren en gasturbines volgens berekeningen naar schatting 70 tot 450 miljoen euro bedragen. Bernard Wientjes, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, heeft hierover eerder deze week een brandbrief gestuurd naar minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Wientjes schrijft de brief namens tachtig industriële bedrijven in Nederland, waaronder Shell, AkzoNobel en DSM. Deze bedrijven maken zich grote zorgen over de aanstaande ingrijpende verandering in de samenstelling van het Nederlandse aardgas. Naast de hoge kosten is het de vraag of er voldoende monteurs zijn om de installaties op tijd aan te passen.

Komende zomer wordt op de Maasvlakte de terminal in gebruik genomen die afgekoeld vloeibaar gas (liquified natural gas, LNG) uit onder meer Qatar ontvangt. Het per schip geïmporteerde gas heeft een heel andere samenstelling dan het aardgas dat nu wordt gebruikt door de tachtig bedrijven, en door elektriciteitscentrales. Dit kan voor grote problemen zorgen, zo schrijft Wientjes in zijn brief.

Wientjes vraagt minister Verhagen het probleem „hoog op de agenda” te zetten. En om „snel oplossingen” te vinden.

Het geïmporteerde gas komt voorlopig alleen in het aparte gasnetwerk waarop de tachtig bedrijven zijn aangesloten. Over tien jaar komt het ook in het netwerk dat gas levert aan huishoudens. Dan moeten dus alle cv-ketels, geisers en gaskachels zijn aangepast aan de nieuwe samenstelling van het geleverde gas. Ketelproducenten vinden die periode veel te kort. „Het ministerie stelt zich veel te laconiek op”, zegt een manager van ketelproducent Remeha.

Importgas bedreigt Nederlandse kwaliteit : pagina 15