Metro International, uitgever van gratis kranten in twintig landen, heeft vorig jaar winst gemaakt. Het Zweedse concern boekte een positief resultaat van 3,96 miljoen euro. In 2009 leed Metro nog een verlies van ruim 21 miljoen euro. In de vijftienjarige geschiedenis van het gratiskrantenbedrijf maakte Metro verder alleen een lichte winst in 2006.
De winst van vorig jaar komt vooral doordat Metro enkele verliesgevende edities heeft afgestoten. Zo verkocht het concern de krant in Griekenland, de enige nog aanwezige editie in Zuid-Europa, en de editie in Zuid-Korea.
De omzet, vrijwel uitsluitend afkomstig van advertenties, steeg van 220 miljoen euro in 2009 naar 222 miljoen in 2010. Dat is inclusief de inmiddels verkochte edities. Het concern lijkt te profiteren van een aantrekkende advertentiemarkt in een aantal landen. Metro boekte goede resultaten in Zweden, Canada, Hongkong, Rusland en Latijns-Amerika, maar het concern noemt de resultaten in Nederland, Denemarken en Frankrijk „zwak”. Metro Frankrijk was de enige editie die verlies leed.
In Nederland zag Metro zijn omzet met 12 procent dalen naar 24,8 miljoen euro. De negatieve trend in personeelsadvertenties zette hier door. Advertenties van telecombedrijven leverden wel meer op. Kranten staan volgens Metro onder druk in Nederland, hoewel de totale advertentiemarkt zich in 2010 licht herstelde.
Metro blijft de best gelezen krant van Nederland na De Telegraaf. De oplage van Metro Nederland was in het derde kwartaal van vorig jaar ruim 453.000 exemplaren (cijfers: HOI). Concurrent Spits van de Telegraaf Media Groep had een oplage van 309.000 stuks. De derde gratis krant van Nederland, De Pers, zat toen op 228.000.
Bestuursvoorzitter Per Michael Jensen van Metro International wil dit jaar opnieuw fors in de kosten snijden, waaronder die op het hoofdkantoor. Volgens de topman geldt voor verlieslijdende onderdelen, zoals Frankrijk, een beleid van „zero tolerance”.