Eerste iPad-krant is prachtig en leeg

The Daily. Gezien: 2/2 op eigen iPad. Inl: thedaily.com.***** (vorm)/ ** (inhoud)

„Welkom bij de krant van de eenentwintigste eeuw”, opent het hoofdartikel van The Daily, het eerste dagblad ter wereld dat alleen op tabletcomputer iPad van Apple verschijnt. Gistermiddag werd de krant, of eigenlijk de app, in New York gepresenteerd.

Op het eerste gezicht vertoont The Daily veel overeenkomsten met zijn papieren evenknie. Met dien verstande dat de pagina’s niet op een stapeltje liggen, maar op het scherm van de iPad in een carrousel staan. Door te swipen – met de vinger over het scherm te vegen – gaat de carrousel draaien en krijgt de lezer de verschillende artikelen die zijn gedownload te zien. De eerste editie bestaat uit tachtig van die instapmomenten, deels gevuld met advertenties. Net als bij een papieren krant kan er dus eenvoudig door het aanbod worden ‘gebladerd’.

Het grote verschil ontstaat op het moment dat een artikel wordt aangeklikt. Bijvoorbeeld de nieuwsopening van The Daily, uiteraard over Egypte. Als je de iPad verticaal houdt, start de nog tamelijk ‘traditionele’ weergave, nog het best te vergelijken met die van een tijdschrift: de lezer kan swipen door een aantal pagina’s met steeds twee kolommen tekst, afgewisseld met foto’s. Het verschil met papier ontstaat bij de extra’s: filmpjes, 360-graden foto’s en live ingeladen twitterberichten.

Daarnaast wordt er goed gebruikgemaakt van de gyroscoop van de iPad: als je hem kantelt en horizontaal houdt, verandert de gedaante van The Daily en start de ‘fotomodus’: bij de opening krijg je een fotoserie over Egypte.

The Daily maakt verder goed gebruik van de mogelijkheden die internet biedt: naast de streaming video kunnen er 24 uur per dag updates worden geplaatst. Bovendien kan breaking news worden gemeld door middel van zogenaamde pushberichten, die zelfs op je scherm komen te staan als de app niet actief is. Daarnaast kunnen artikelen worden voorzien van commentaar, ook met geluid, en worden gedeeld via sociale netwerken als Facebook en Twitter.

Om de lezer van The Daily zoveel mogelijk greep te geven op het gebodene, houdt de app precies bij welke artikelen al zijn aangeklikt: die worden grijs weergegeven.

Er is eigenlijk maar een nadeel aan ‘de krant van de toekomst’, de artikelen zijn oppervlakkig en slecht geschreven.

Mediatycoon Rupert Murdoch vertelde dat zijn bedrijf NewsCorp. 30 miljoen dollar investeerde om The Daily uit de grond te stampen. De krant heeft redacties in New York en Los Angeles (en vooral veel freelancers): dat kost een half miljoen dollar per week. Om quitte te spelen moet The Daily minimaal een half miljoen betalende abonnees aan zich binden. De eerste twee weken is de krant gratis, daarna kost een jaarabonnement 40 dollar en een week 0,99 dollar. De app is alleen verkrijgbaar in de Amerikaanse App Store.

Bekijk een filmpje over The Daily via nrc.nl/daily