Cv-ketels niet berekend op nieuwe samenstelling aardgas

Consumenten en bedrijven moeten de komende jaren hun gasinstallaties, waaronder cv-ketels, geisers en gaskachels, aanpassen omdat de samenstelling van het Nederlandse aardgas verandert. Door de invoer van gas uit onder andere Qatar verandert de kwaliteit van het gas en de huidige gasinstallaties zijn daar niet op berekend.

Bedrijven en en consumenten dreigen daarmee op te draaien voor de financiële gevolgen van de veranderende samenstelling van het gas, schrijft economieredacteur Marcel aan de Brugh vandaag in NRC Handelsblad.

Het geïmporteerde gas komt voorlopig alleen in het aparte gasnetwerk waarop de tachtig bedrijven zijn aangesloten. Over tien jaar komt het ook in het netwerk dat gas levert aan huishoudens. Dan moeten dus alle cv-ketels, geisers en gaskachels zijn aangepast aan de nieuwe samenstelling van het geleverde gas. Ketelproducenten vinden die periode veel te kort.

Nieuwe cv-ketel kopen?

Moet de consument straks een nieuwe cv-ketel kopen of de aanschaf van een cv-ketel uitstellen, vroegen we aan redacteur Marcel aan de Brugh.

“Dat hangt af van de staat van de cv-ketel.  Sommige nieuwere ketels kunnen al redelijk een hogere concentratie propaan aan. De discussie over de eisen aan het kwaliteit van het gas is pas net begonnen. Ik denk niet dat de overheid wil dat huishoudens massaal op kosten worden gejaagd.”

Volgens Paul Gelderloos, technisch innovatiemanager bij ketelproducent Rehema,  hoeft de consument zich vooralsnog geen zorgen te maken.

Als bedrijven geen  aanpassingen  doorvoeren, zal de jaarlijkse schade aan branders, gasmotoren en gasturbines volgens berekeningen naar schatting 70 tot 450 miljoen euro bedragen.  Bernard Wientjes, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, heeft hierover eerder deze week een brandbrief gestuurd naar minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Wientjes schrijft de brief namens tachtig industriële bedrijven in Nederland, waaronder Shell, AkzoNobel en DSM.

Lees vanmiddag in NRC Handelsblad een achtergrondverhaal over de aargaskwaliteit en de mogelijke schade voor de industrie.