Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

'We hopen op vergevingsgezinden'

Tekenaar Milan Hulsing was met zijn koptische buurvrouw op het Tahrir-plein. „Dit land is moeilijk te veranderen.”

Als hij aan de telefoon komt, is de Nederlandse striptekenaar Milan Hulsing (1972) net terug van de demonstratie op het Tahrirplein in Kairo, twintig minuten wandelen van zijn woning in de wijk Zamalek, waar hij sinds vijf jaar woont wegens de baan van zijn vrouw op de Nederlandse ambassade. Deze week verschijnt in Nederland zijn strip Stad van klei, de bewerking van een allegorie van de dissidente schrijver Mohamed El Bisatie. Het resultaat is een profetische beschrijving van de groeiende onvrede van de Egyptische bevolking.

Hoe was het om met twee jonge kinderen op het Tahrirplein te staan?

„Maandag stapte mijn koptische buurvrouw van zeventig met een veldkrukje in een taxi: ‘Waarom ga je niet mee?’ vroeg ze. Ik legde uit dat ik het onverstandig vond. Ze lachte. Het was goed dat ik ging, al was het maar voor gezichtsbehoud: ik kwam bijna al mijn Egyptische vrienden tegen. De sfeer was die van Koninginnedag.”

U baseert uw strip op de novelle ‘Over de brug’ van El Bisatie. Waarom?

„Ik wilde een strip over Egypte maken, maar niet vanuit het perspectief van een outsider. Dat boek geeft een duidelijk, algemeen beeld van de situatie in Egypte. Niet alleen onder Mubarak, maar ook onder eerdere presidenten als Gamal Abdel Nasser en Anwar Sadat. Het is een strategie die dissidente schrijvers vaker toepassen: zorg dat de personages niet te makkelijk te herleiden zijn.”

Schetst El Bisatie een beeld van Egypte waar u zich in herkent?

„Niet helemaal, natuurlijk koos ik het boek niet zomaar, maar El Bisatie is wel een ideoloog, een communist in een land waar dat nog wat betekent. Hij zet de zaken soms iets te zwart-wit neer. Die scherpe randjes heb ik er in mijn bewerking vanaf gehaald.”

Wat voor land portretteert u in uw bewerking, de ‘Stad van klei’?

„Een land waar onderdrukking verweven is in de maatschappij, waar het ambtelijk apparaat steeds groter is geworden en steeds corrupter. Er heerst angst in de bovenste lagen van de bevolking voor ‘de man met de baard’. Nu komen niet alleen arbeiders in opstand, maar ook de middenklasse. Het zal moeilijk zijn dit land te veranderen: bureaucratie is overal, er zijn zoveel medeplichtigen van corruptie. Het is hopen op een vergevingsgezinde overgang.”

Milan Hulsing: ‘Stad van klei’. Oog & Blik, 134 blz. € 19,90. Bespreking vrijdag in Boeken