Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Religie

Meester van de cinéma vérité

Stand van de maan. Regie:Leonard Retel Helmrich.In: 9 bioscopen. ****

Nu Stand van de sterren, het slotdeel van zijn trilogie over de strijd tussen christendom en islam in hedendaags Indonesië, deze week een prijs heeft gewonnen op het Amerikaanse Sundance Festival, is het ongetwijfeld een goed moment om het middendeel Stand van de maan van Leonard Retel Helmrich in de filmtheaters te gaan bekijken. Ook omdat de bioscooppremière van Stand van de sterren op 3 maart zal volgen.

Retel Helmrich is een documentairemaker in de traditie van de klassieke school van de cinéma vérité: de beelden die hij voor zijn camera krijgt moeten het verhaal vertellen. Observaties. Betrapte werkelijkheden. Geen voice-over, geen duiding van buitenaf. Hij is er een meester in. Vooral omdat hij een camera ontwikkelde op een soort uitschuifbare arm die hem in staat stelt om de meest onmogelijke, en fenomenale shots te draaien.

Zoals die Steady Wing-camera de spil is van zijn blik, zo is grootmoeder Rumidjah de spil van de gebeurtenissen. In Stand van de maan vraagt deze christelijke vrouw die in Jakarta woont zich af of zij niet beter naar haar geboortedorp kan terugkeren. In de stad ziet zij voor zichzelf geen toekomst. Maar hoe zit dat met haar kleinkind? Haar zoon heeft zich bekeerd tot de islam. En zo speelt zich op de vierkante meter in de microkosmos van haar keuken dezelfde strijd als op het wereldtoneel af.

Een strijd tussen generaties, dromen, geloof, hoop en tradities. En wie gaat de toenemende economische onzekerheid ten gevolge van de globalisering oplossen? God? Het aanstippen van deze vragen plaatst Stand van de maan middenin het debat van deze tijd.