Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Maximaal inlevend

Thomas Hampson en Tsjechisch Philharmonisch Orkest o.l.v. Eliahu Inbal. Gehoord: 1/2 De Doelen Rotterdam. ****

2010 en 2011 zijn Mahlerjaren. Vorig jaar werd herdacht dat de componist 150 jaar geleden werd geboren, dit jaar is het een eeuw geleden dat hij overleed, op slechts 50-jarige leeftijd. En dus zijn het drukke tijden voor de Amerikaanse bariton Thomas Hampson, een van ’s werelds belangrijkste Mahlerzangers, in 1995 ook de grote ster van het Amsterdamse Mahler Feest.

Hampson begon deze Mahlerjaren op 7 juli 2010, de 150ste geboortedag, met een recital in het geboortehuis van Mahler in Tsjechië. Gisteravond zong hij in Rotterdam de Kindertotenlieder in een exemplarisch Mahlerconcert van het Tsjechisch Philharmonisch Orkest. Eind mei geeft hij samen met pianist Wolfram Rieger in Amsterdam een Mahler-recital en een masterclass.

Thomas Hampson zong de aangrijpende Kindertotenlieder naar Friedrich Rückerts gedichtencyclus over zijn twee dode kinderen op maximaal inlevende wijze. Verdoofd, verslagen, bewogen en bevangen, boos op de zon die ondanks alle leed zomaar schijnt. Het soms ongegeneerde gejammer eindigde in het besef dat ze rusten in Gods hand.

In de door Deryck Cooke uitvoerbaar gemaakte onvoltooide Tiende symfonie toonde Eliahu Inbal zich opnieuw een eigenzinnig dirigent. De tempi lagen hoger dan gebruikelijk in deze schrikwekkende maar uiteindelijk geruststellende kale muziek. Die klinkt macaber, alsof het leven in groteske en bizarre scènes wordt uitgebeend, op weg naar de dood en de eeuwigheid in het universum. Inbal gaf de Tiende een scherp profiel, schrijnend en mild.