Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

Luchthaven Maastricht wil eigen vluchten

Maastricht Aachen Airport (MAA) wil met enkele partners een eigen luchtvaartmaatschappij beginnen. De maatschappij, Wings of Maastricht, moet gaan vliegen op Amsterdam, Londen en München.

Een businessplan voor de luchtvaartmaatschappij ligt klaar. Op dit moment lopen gesprekken met bedrijven, fondsen en private investeerders. „Er is concrete belangstelling”, geeft woordvoerder Mark Keulers van MAA aan. Hij wil niet zeggen wie die partijen zijn. „Eind deze maand, begin volgende maand moet duidelijk zijn of er voldoende financieel draagvlak is voor Wings of Maastricht.”

De eerste vliegtuigen moeten in september hun vluchten gaan maken. Op werkdagen zou het in eerste instantie gaan om tweemaal daags naar Londen en München en drie maal daags naar Amsterdam. „Het zijn met Berlijn, waar GermanWings al op vliegt vanaf onze luchthaven, de meest gewilde bestemmingen”, aldus Keulers. „In de weekenden zullen we de frequentie iets terugschroeven. Dan richt de maatschappij zich ook niet op de zakelijke markt maar op die voor weekendtrips.”

Wings of Maastricht wil gaan werken met geleasde toestellen en ingehuurde bemanningen. Op de toestellen komt het logo van de nieuwe Limburgse luchtvaartmaatschappij. De KLM schrapte in 2008 de vluchten tussen Amsterdam en Beek.

In de omgeving van Zuid-Limburg zijn nu al acht luchthavens op een uur rijden of minder, zegt het regionaal reclamebureau Regiobranding. Keulers relativeert dat: „Probeer maar eens binnen een uur van Zuid-Limburg naar het vliegveld in Düsseldorf te rijden. Dat lukt meestal niet. Maastricht is internationaal een bekende naam. Daar moet je dan ook op kunnen vliegen. Aan een Amerikaan is niet uit te leggen, dat hij in Brussel landt en vervolgens nog een uur moet rijden. Met ons kan hij vliegend via Amsterdam, Londen of München hier landen.”