Druk een boek in tien minuutjes

De Espresso Book Machine in de American Book Center in Amsterdam drukt supersnel een boek.

Van manuscripten, maar ook uit voorraad.

auteurs van zelfprint boeken bij american bookstore amsterdam (namen bij Ingmar Vriesema bekend)
auteurs van zelfprint boeken bij american bookstore amsterdam (namen bij Ingmar Vriesema bekend)

Het revolutionaire apparaat ziet er ouderwets uit. Als een reusachtige, glazen kopieermachine, of als de tijdmachine uit Suske en Wiske. Maar revolutionair is het. De Espresso Book Machine op de tweede verdieping van het American Book Center (ABC) in Amsterdam maakt het mogelijk om zonder tussenkomst van agent of uitgeverij je eigen boek te drukken.

Sinds november verkeerde de machine in het ABC in een testfase, sinds een paar weken rollen er ook echt boeken van klanten uit. Op glad papier, en met gekleurde kaft.

Dat gaat als volgt. De klant giet zijn manuscript in pdf-formaat en stuurt dat naar de winkel, die controleert of het drukklaar is. Even het boek digitaal opladen, een druk op de grote groene knop en het boek rolt binnen tien minuten uit de machine.

Kosten voor het boek zelf: 12,50. Boven de tweehonderd pagina’s komt daar per pagina 6 eurocent bij.

De machine belandde in Amsterdam via uitgever Jason Epstein, oprichter van The New York Review of Books. Hij begon eind vorige eeuw met vakgenoten te brainstormen over een manier om niet-voorradige boeken snel voorradig te maken. Print-on-demand, klaar terwijl uw wacht. Over een voorloper van het apparaat, de Perfect Book Machine, hield Epstein in 2002 in Nederland een voordracht. Directeur van het American Book Center Lynn Kaplanian-Buller werd enthousiast en kocht de uiteindelijke machine aan, het eerste exemplaar van de Espresso Book Machine in Europa. Ze hoopt over drie jaar de kosten van de machine, circa 100.000 euro, te hebben terugverdiend.

„Klandizie druppelt gestaag binnen”, zegt Steven van Lijnden, bij het ABC verantwoordelijk voor de boekmachine. Onder hen veel studenten, die hun scriptie komen drukken. En schrijvers op zoek naar een uitgeverij, die hun manuscript alvast tot boek promoveren. En laatst, een oma die een boek wilde maken van de familiegeschiedenis voor haar kleinkinderen. Van Lijnden: „Acht op de tien mensen komen hier voor het drukken van eigen werk.”

Klanten komen dus niet in drommen naar de winkel om boeken te drukken uit de database van de boekmachine, EspressNet. In dat bestand zitten nu circa drie miljoen titels. „Dat aantal groeit dagelijks”, zegt directeur van het ABC Kaplanian-Buller, „mede dankzij een contract met Google. Alles wat verschijnt op Google Books zal op termijn te drukken zijn op de Espresso Book Machine.”

In totaal zijn er nu een stuk of vijftig van deze boekmachines in de wereld: vooral in de Verenigde Staten, maar ook in Australië, China en Japan. De bibliotheek in het Egyptische Alexandrië heeft ook drie exemplaren, om de eigen collectie aan te vullen. Van Lijnden: „Straks is het mogelijk om je eigen boek te uploaden op EspressNet. Dan kan iemand in China direct je boek kopen.” Nabije toekomstmuziek.