Failliet It's verliest van internet en Media Markt

Elektronicaketen It’s heeft de slag tegen giganten als Media Markt verloren. De concurrentie in de branche is moordend. Het personeel verkeert in onzekerheid.

Nederland - Assen - Drenthe - 24-01-2010 It's Electronics, een van de grootste elektronicaketens van Nederland, staat op het punt failliet te gaan. De ongeveer duizend werknemers hebben te horen gekregen dat ze vandaag niet hoeven te komen werken. It's filiaal in Assen, gesloten op de deur een uitleg aan de klanten. Op de ramen sieren de reclame posters van it's, met opruimings aanbiedingen. Foto: Sake Elzinga
Nederland - Assen - Drenthe - 24-01-2010 It's Electronics, een van de grootste elektronicaketens van Nederland, staat op het punt failliet te gaan. De ongeveer duizend werknemers hebben te horen gekregen dat ze vandaag niet hoeven te komen werken. It's filiaal in Assen, gesloten op de deur een uitleg aan de klanten. Op de ramen sieren de reclame posters van it's, met opruimings aanbiedingen. Foto: Sake Elzinga

Dozen vol Senseo-apparaten staan keurig opgestapeld aan de voorkant van de winkel. In de etalage hangen de aanbiedingen. „It’s ruimt op! Tot 50 procent korting. Weg = pech en op = op.” Een moodlight van Philips verlicht de etalage. Rood, geel, groen.

Bij de It’s aan de Eerste van Swindenstraat in Amsterdam leek gisterochtend weinig aan de hand. Gewoon gesloten, zoals altijd op maandagochtend. Alleen een mededeling op de deur van de elektronicazaak wijst op de problemen. De Senseo’s zullen niet snel verkocht worden. De rechtbank in Breda verklaarde Impact Retail, het moederbedrijf van It’s, gisteren failliet.

De bewindvoerder die vorige week werd aangesteld nadat Impact Retail surseance van betaling had aangevraagd, ziet geen mogelijkheid voor een doorstart van Impact, dat ook eigenaar is van prijsvechter Prijstopper en internetwinkels Modern.nl en BestFive.nl. Er wordt nu gekeken of onderdelen van het bedrijf doorverkocht kunnen worden. Tot die tijd zullen de deuren van de 110 filialen van It’s, de grootste keten van het bedrijf, dicht blijven.

De 980 werknemers van Impact hebben gisteren via een koerier een ontslagbrief ontvangen, zegt Niels Suijker, bestuurder bij vakbond FNV Bondgenoten. Hun salaris wordt vanaf februari betaald door het UWV. „Het is jammer dat er geen mogelijkheid was een koper voor het hele bedrijf te vinden”, zegt Suijker. Een koper is om die reden niet verplicht om het personeel mee te nemen bij een eventuele overname. Het is dus een onzekere tijd voor de werknemers.

Het faillissement komt volgens de bondsbestuurder als een verrassing. In april van vorig jaar werd bij Impact nog een reorganisatie doorgevoerd. „Dat het dus al een tijd niet goed ging, was bekend. Een faillissement hadden de meeste werknemers toch niet zien aankomen”, zegt Suijker.

Twee jaar geleden zag de directie van Impact al dat de zaken niet echt lekker liepen. „Er vond een dramatische financiële en economische omslag plaats”, schreef de directie in het jaarverslag. Toch hadden de directeuren het volste vertrouwen dat de winkels de recessie zouden overleven. De bestuurders verwachtten dat de kredietfaciliteit bij de Rabobank van 23 miljoen genoeg ruimte bood.

Bezuinigen en omzet draaien. Dat was in 2009 de strategie van de directie om de elektronicaketen door de crisis te slepen. Zelf noemden ze dat Cash is king. Alleen als het echt moest, werd er geïnvesteerd. Nieuwe kassa’s konden er volgens het jaarverslag nog wel van af, maar meer ook niet. Marketing moest goedkoper, net als transport. In plaats van werknemers in vaste dienst wilde de directie meer personeel met flexibelere – en dus goedkopere – contracten.

It’s heeft de slag verloren. De ondergang past in een trend. Kleine elektronicazaken en winkelketens kunnen met moeite opboksen tegen megawinkels als Media Markt. Neem elektronicazaak RAF. Een tijd lang had RAF tien vestigingen en 400 man personeel. Maar na doorstarten in 2005 en vorig jaar zijn er nog twee filialen en dertig man personeel over.

De geschiedenis van RAF en het bankroet van It’s staan in schril contrast tot de prestaties van Media Markt. Vorig jaar wist de keten het marktaandeel uit te breiden van 14,4 naar 15,2 procent, meldt eigenaar Metro op basis van cijfers van onderzoeksbureau GFK. Waar ketens als It’s gebukt gingen onder de nasleep van de crisis, presteerde Metro goed. In 2010 bedroeg de omzet van dit Duitse bedrijf 67,3 miljard euro, 2,6 procent meer dan in het jaar ervoor. In West-Europa werd voor bijna 3 procent meer aan televisies, wasmachines, camera’s en iPads verkocht.

De toegenomen concurrentie met internetwinkels is ook een oorzaak van de problemen bij It’s, liet het bedrijf vorige week weten.

Gerard Bushoff kan daar over mee praten. Al 35 jaar heeft hij een elektronicazaak op het Gelderlandplein in Amsterdam. Hij nam de zaak over van zijn vader, die de 35 jaar daarvoor de elektronicazaak dreef. Vriendelijkheid en service, daar moet Bushoff het van hebben. Voor de allerlaagste prijs moet je niet bij hem zijn.

Ongeveer vijf jaar geleden begon het. Ineens ging iedereen op internet kopen, want dat was veel goedkoper. „Die gasten adverteren er ook mee, hè. Ga naar je plaatselijke boer, vraag informatie, noteer het serienummer en koop het apparaat vervolgens bij ons een stuk goedkoper.” Daar kan hij niet tegenop. „Zo’n internetwinkel heeft geen personeel en geen pand. Ik heb negen man in dienst. Dat scheelt enorm.”

Vroeg of laat krijgt iedereen een keer een probleem met z’n aankoop via internet, meent ondernemer Gerard Bushoff. Hij kent de verhalen, van mensen die een mooi product via internet besteld hadden en dan een doos bakstenen thuis krijgen. „Nou, prettige wedstrijd.” Of dan komt er weer iemand met „z’n televisie onder zijn arm” zijn elektronicazaak binnen stappen. Dat hij een probleem heeft, maar dat de internetwinkel niet thuis geeft. Nee, dan is hij ook hard. „Dat moet wel, hè. Hopelijk begrijpt de klant dan dat hij echte winkels toch nog nodig heeft.”