Dit is een artikel uit het NRC-archief

Economie

Amsterdam schrapt bus- en tramlijnen

Het GVB moet volgend jaar al avond- en weekenddiensten van bus- en tramlijnen schrappen. Daarnaast worden routes ingekort en wordt minder vaak gereden. Op deze manier hoopt de gemeente dertien miljoen euro te bezuinigen. Dat zegt verkeerswethouder Eric Wiebes (VVD) in een interview met Het Parool.

Reizigers zullen veel merken van de ingrepen. Van de zestien tramlijnen blijven er in de plannen van Wiebes slechts tien over. Van de 44 buslijnen verdwijnen er maar liefst twintig. Wiebes maakt later deze week in een brief aan de gemeenteraad bekend in welke lijnen hij wil snijden.

Amsterdam-correspondent van NRC Handelsblad Karel Berkhout verwacht dat er zowel gesneden gaat worden in de tramlijnen van noord naar zuid (16,24 en 25) als van oost naar west (3,7 en 10).

“Hoewel de politiek het steeds ontkend heeft, wordt over het algemeen aangenomen dat door de aanleg van de Noord-Zuidlijn een aantal lijnen overbodig worden. Waarschijnlijk wordt nog wel één lijn gehandhaafd zolang de Noord-Zuidlijn nog niet in gebruik is.”

Volgens Berkhout is het schrappen van lijnen “een behoorlijke klap” voor Amsterdam. Zo’n 40 procent van de Amsterdammers maakt gebruik van het openbaar vervoer.

“Het openbaar vervoer netwerk in de stad wordt veel minder fijnmazig. Op sommige plekken moeten mensen straks in plaats van 100 meter wel 500 meter lopen voor een tram. Op sommige plekken nog wel meer.”

Na volgend jaar wordt er nog meer bezuinigd op het openbaar vervoer in de grote steden. Volgens het regeerakkoord moet er tussen 2013 en 2017 gemiddeld 70 miljoen per jaar worden ingekort. “Op onderhoud en infrastructuur kunnen we nauwelijks besparen en dus zal het geld vooral uit het exploitatiebudget van 122 miljoen per jaar moeten komen. Dat wordt vanaf 2013 dus gehalveerd”, aldus verkeerswethouder Eric Wiebes in Het Parool.

Het GVB-personeel is boos en heeft harde acties aangekondigd: op 14 februari is een staking gepland. Op die dag rijden 40 procent minder bussen, trams en metro’s. Ook reizigersverenigingen en de gemeenteraad reageren volgens de krant afwijzend op de plannen.

Wiebes collega-wethouder Lodewijk Asscher (PvdA) reageert op Twitter op de plannen:

Uitwerking van bezuinigingen kabinet op openbaar vervoer

De aangekondigde bezuinigingen vormen een uitwerking van het besluit van het kabinet om 120 miljoen euro op het openbaar vervoer in de drie grote steden te bezuinigen. Het kabinet wil af van het monopolie van de gemeentelijke vervoersbedrijven GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag), en wil de vervoersregio’s dwingen het openbaar vervoer openbaar aan te besteden.

Volgens politiek redacteur Oscar Vermeer, die voor NRC Handelsblad schrijft over openbaar vervoer, zijn de drie grote steden en de vervoersbedrijven van mening dat het het bedrag van 120 miljoen niet realistisch is.

“De drie grote steden moeten zelfs waarschijnlijk nog meer bezuinigen, omdat het kabinet naast die 120 miljoen landelijk zo’n 200 miljoen op het openbaar vervoer wil bezuinigen. Het is nog niet duidelijk hoe dit bedrag verdeeld wordt, maar de kans is groot dat een deel ook bij de grote steden terecht komt.”