Dit is een artikel uit het NRC-archief

Economie

Aanbesteding ov drie grote steden uitgesteld

OV-Chipkaart in de metro op Centraal Station Rotterdam. Foto NRC / Bas Czerwinski

De verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt een jaar uitgesteld. Dat heeft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) vandaag laten weten.

De bewindsvrouw was van plan om de steden te verplichten vanaf 1 januari volgend jaar het openbaar vervoer openbaar aan te besteden. Nu laten de gemeentelijke vervoersbedrijven GVB, RET en HTM nog de trams, bussen en metro’s rijden in deze steden. In de vierde grote stad Utrecht wordt het openbaar vervoer al wel openbaar aanbesteed.

Het kabinet vindt dat andere vervoerders ook mee moeten kunnen dingen. Dat kan leiden tot efficiencywinsten en beter en moderner ov, zonder dat dit ten koste gaat van de klanttevredenheid. “Ik wil dat de klant een goed openbaar vervoer heeft. Aanbesteding moet niet leiden tot verslechtering, maar moet juist meer kwaliteit en kansen opleveren.”

Wel moeten de stadsregio’s tijd krijgen om zich goed voor te bereiden op een zorgvuldige aanbestedingsprocedure. Daarom krijgen zij een jaar langer de tijd.
De verplichte aanbesteding moet de schatkist 120 miljoen euro opleveren. Van uitstel komt in dit geval daarom zeker geen afstel, benadrukt een woordvoerder van de minister tegenover persbureau Novum.

Amsterdam schrapt bus- en tramlijnen

Eerder vandaag werd bekend dat het GVB volgend jaar al avond- en weekenddiensten van bus- en tramlijnen schrappen. Daarnaast worden routes ingekort en wordt minder vaak gereden, zei verkeerswethouder Eric Wiebes (VVD) in een interview met Het Parool.

Van de zestien tramlijnen blijven er in de plannen van Wiebes slechts tien over. Van de 44 buslijnen verdwijnen er maar liefst twintig. Wiebes maakt later deze week in een brief aan de gemeenteraad bekend in welke lijnen hij wil snijden.

Amsterdam-correspondent van NRC Handelsblad Karel Berkhout verwacht dat er zowel gesneden gaat worden in de tramlijnen van noord naar zuid (16,24 en 25) als van oost naar west (3,7 en 10).

“Hoewel de politiek het steeds ontkend heeft, wordt over het algemeen aangenomen dat door de aanleg van de Noord-Zuidlijn een aantal lijnen overbodig worden. Waarschijnlijk wordt nog wel één lijn gehandhaafd zolang de Noord-Zuidlijn nog niet in gebruik is.”

Volgens Berkhout is het schrappen van lijnen “een behoorlijke klap” voor Amsterdam. Zo’n 40 procent van de Amsterdammers maakt gebruik van het openbaar vervoer.

“Het openbaar vervoer netwerk in de stad wordt veel minder fijnmazig. Op sommige plekken moeten mensen straks in plaats van 100 meter wel 500 meter lopen voor een tram. Op sommige plekken nog wel meer.”