Tien doden bij treinongeluk in Duitsland

Koortsachtig zoeken Duitse spoorwegexperts en de politie naar de oorzaak van een zwaar treinongeluk dat zaterdag in de Oost-Duitse deelstaat Saksen-Anhalt het leven kostte aan ten minste tien mensen.

Naar het zich nu laat aanzien heeft een van de betrokken machinisten een stopsignaal genegeerd. Dat heeft de premier van Saksen-Anhalt, Wolfgang Böhmer, gezegd. Bij het ongeluk raakten 23 mensen gewond, een aantal zeer ernstig.

Zaterdagavond rond half elf botste een personentrein van de geprivatiseerde Harz Elbe Express (HEX) ongeremd en met een snelheid van honderd kilometer per uur op een goederentrein, tussen Magdeburg en Halberstadt ter hoogte van de plaats Oschersleben. De goederentrein reed ongeveer tachtig. De railverbinding heeft ter plaatse één spoor. De voorste wagon van de personentrein „werd compleet samengedrukt”, aldus de politie.

De doden zijn allemaal in het voorste compartiment aangetroffen. De knal van de botsing was tot in de verre omtrek te horen. De ravage die de reddingsdiensten later aantroffen, was immens. De Harz Elbe Express bleek te zijn ontspoord; de met kalk geladen goederentrein was op de rails blijven staan. In de personentrein zaten ongeveer vijftig mensen, onder wie veel jongeren die naar een dancing in Halberstadt wilden. De machinist van de goederentrein heeft het ongeluk overleefd en was te zeer in shock om te worden verhoord. De machinist van de personentrein is omgekomen.

Het is een van de zwaarste treinongelukken in Duitsland van de laatste jaren. In 2006 kwamen bij een proefrit met de Transrapid, een experimentele magneettrein, in Lathen (Eemsland) 23 mensen om het leven. In februari 2000 stierven negen mensen en raakten er 140 gewond bij de ontsporing van de nachttrein Amsterdam-Bazel, ter hoogte van Brühl. Het grootste treinongeluk in de Duitse spoorweggeschiedenis sinds de Tweede Wereldoorlog gebeurde in 1998 bij de plaats Eschede. De ICE München-Hamburg ontspoorde; 101 mensen kwamen om.