LinkedIn profiteert van Facebook

LinkedIn lift mee op de hype rond Facebook. De kleinere, op professionals gerichte netwerksite heeft veel te bieden in het beursgangprospectus dat het bedrijf zojuist heeft uitgegeven. LinkedIn gaat prat op 90 miljoen gebruikers, een snelle groei en zelfs een beetje winst. Maar het bedrijfsmodel lijkt meer op Monster.com dan op Facebook. Gretige beleggers in Web 2.0-firma’s zouden het verschil wel eens over het hoofd kunnen zien.

De bedrijfsactiviteiten lijken solide. Ook al hebben de meeste gebruikers gratis toegang tot LinkedIn, de omzet is in de eerste negen maanden van 2010 bijna verdubbeld naar 161 miljoen dollar. Bovendien komt het geld uit verschillende bronnen. LinkedIn brengt kosten in rekening bij bedrijven die profielen willen doorzoeken of personeelsadvertenties willen plaatsen. De firma biedt bedrijven ook meer ruimte voor reclame en verkoopt luxe-abonnementen. De evenwichtige inkomstenstroom verleent de groei enige stabiliteit.

Op de ‘onofficiële’ markt (buiten de beurs) is LinkedIn 2,5 miljard dollar waard. Dat betekent dat er van grote toekomstige winsten wordt uitgegaan. Het moederconcern van personeelsadvertentiesites Monster.com en HotJobs.com heeft een marktwaarde van 2,2 miljard dollar, maar genereert bijna vier maal zo veel omzet als LinkedIn.

LinkedIn groeit sneller. Hoewel de site grotendeels wordt gebruikt voor het zoeken naar werk, is LinkedIn ook een sociale netwerkomgeving: gebruikers bezoeken de site vaak en laten veel informatie over zichzelf achter. Dat biedt meerwaarde aan adverteerders.

Toch is het bedrijf nog niet erg winstgevend. De nettowinst bedraagt slechts 6 procent van de omzet, en LinkedIn zegt in 2011 waarschijnlijk in de rode cijfers te zullen belanden, als gevolg van zware investeringen. De marges bij webbedrijven zijn zeer afhankelijk van de schaal waarop zij actief zijn. Helaas betekent de specialisatie van LinkedIn dat de site niet mag hopen op net zoveel verkeer als bij Facebook – zodat ook de nettomarge van 30 procent van Facebook buiten bereik blijft.

LinkedIn mikt dan ook niet op een waardering van 50 miljard dollar. Een prijskaartje van 2,5 miljard dollar komt neer op ongeveer tien maal de geschatte omzet over 2010. Dat lijkt aan de ruime kant. Google ging met een zelfde vermenigvuldigingsfactor naar de beurs, maar dat bedrijf groeide destijds harder en de nettowinstmarge was bijna drie maal zo hoog en oplopend. Dat maakt voor beleggers die een graantje willen meepikken van de hype rond sociale netwerksites niets uit.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld