Excursie naar Luxor zit er nu niet meer in

Reisorganisaties halen met spoed 4.000 Nederlandse toeristen terug uit Egypte. „Sommige vakantiegangers vonden het jammer dat ze weg moesten, maar anderen waren opgelucht.”

„Onze gasten lagen gisteren nog heerlijk op het strand, maar ’s avonds is het hier nu natuurlijk minder gezellig dan normaal.” Samira Adena is reisleider van touroperator Sunweb in de Egyptische badplaats Hurghada. Hoewel het met een temperatuur van 21 graden prettig toeven is aan de westkust van de Rode Zee, was Adena vanmorgen druk bezig om driehonderd Nederlandse toeristen zo snel mogelijk naar huis te krijgen. „Het internet ligt er om de haverklap uit, dus ik moet alle passagierslijsten met de hand samenstellen”, zegt ze aan de telefoon. „Dat moet zorgvuldig gebeuren.”

Gisteren zei het ministerie van Buitenlandse Zaken dat wegens de aanhoudende onrust alle reizen naar Egypte worden ontraden. Het adviseerde de ongeveer vierduizend Nederlanders in Egypte het land te verlaten. Daarop besloten alle reisorganisaties hun klanten terug te halen. Vanochtend om 03.45 uur zijn de eerste toeristen op Schiphol geland.

De eerste groep passagiers van Sunweb is rond 09.00 uur vertrokken, zegt Adena. „Sommige vakantiegangers vonden het jammer dat ze weg moesten, maar anderen waren opgelucht. De afgelopen dagen heb ik wel wat angstige gasten bij me gehad, die zich afvroegen of het nog wel veilig was in Hurghada.”

Gisteravond verscheen in de badplaats voor het eerst het leger op straat. „Dat heeft de sfeer hier aanzienlijk verbeterd”, zegt Adena. „Er is vannacht minder geplunderd dan in de dagen ervoor. De plaatselijke bevolking heeft veel respect voor het leger.”

Overdag is de situatie niet bedreigend, vindt Adena. „Maar echt normaal is het natuurlijk ook niet. De winkels in het grote winkelcentrum sluiten al om zes uur. Daarna houden de eigenaren met messen en stokken de wacht voor hun deur. Onze gasten zitten all inclusive, dus die hoeven voor het eten de deur niet uit te gaan. Maar ook andere uitstapjes in de stad konden we niet meer ondernemen door de avondklok. En excursies naar een stad als Luxor zaten er ook niet meer in.”

Touroperators TUI en Thomas Cook zijn met respectievelijk 1.600 en 1.500 gasten verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de Nederlandse toeristen in Egypte. Een woordvoerder van Thomas Cook laat weten dat het draaiboek dat voor dit soort situaties klaarligt, naar behoren werkt. „We hebben dit weekend onmiddellijk contact opgenomen met luchtvaartmaatschappijen, die extra toestellen hebben ingezet. Als alles volgens plan verloopt, landen onze laatste klanten morgenmiddag in Nederland. Daarna halen we ook de vijftig medewerkers terug die voor ons in Egypte zitten.”

Toeristen die op eigen houtje proberen weg te komen uit Egypte, worden met name op het vliegveld van Kairo geconfronteerd met forse vertragingen en met vluchten die geschrapt worden. Op de luchthaven is sprake van een chaotische situatie, omdat veel reizigers liever blijven wachten op een vlucht dan dat ze terugkeren naar een hotel. Niet alleen Nederlandse toeristen verlaten op dit moment Egypte. Ook landen als China, de Verenigde Staten, Turkije en Japan halen hun staatsburgers terug.

Samira Adena van Sunweb twijfelt nog of ze zelf Hurghada zal verlaten. „Ik ben getrouwd met een Egyptenaar en woon hier nu al zeven jaar. We kijken het nog even aan, maar als het echt te gevaarlijk wordt, gaan we ook weg.”