'Crowdfunding' film moeizaam verhaal

Hortend en stotend heeft het project Cinema Reloaded van het Rotterdams filmfestival een mijlpaal bereikt. Gisteren gingen twee korte films in première die zijn gefinancierd met het ambitieuze crowdfunding-project, dat het festival vorig jaar introduceerde. Voor een minimumbedrag van vijf euro konden festivalbezoekers participeren in een nieuwe film, en als coproducers een plaats op de aftiteling verdienen.

De animo viel tegen. Twee filmmakers haakten tussentijds af vanwege andere verplichtingen, niet toevallig twee bekende: beeldend kunstenaar Pipilotti Rist en undergroundverschijnsel Harmony Korine. Het streefbedrag tussen de 30.000 en 60.000 euro per film bleek te ambitieus te zijn. Uiteindelijk werd er voor de film No one is illegal van Ho Yuhang uit Maleisië 2.560 euro geworven bij de coproducers en voor Random Strangers van de Argentijn Alexis Dos Santos 4.400 euro. Er moest een anonieme geldschieter aan te pas komen om bij werkbare budgetten van 15.000 euro per film uit te komen. Maar de films zijn er toch maar gekomen, en het zijn ook leuke films. Ho Yuhang begaf zich in het hol van de leeuw door met radicale, en gelukkig tamelijk marginale, Indonesische jongeren te praten die zijn vaderland Maleisië van de kaart willen vegen. Dos Santos maakte een amusante vertelling over de liefde die online opbloeit tussen een jongen in Berlijn en een meisje in Buenos Aires. Die laatste film is door de microfinanciers met gejuich ontvangen.

Waarom lukte het IFFR niet, wat met de The Age of Stupid wel lukte? Dat de makers van die klimaatfilm dankzij crowdsourcing flinke bedragen ophaalden, heeft alles te maken met het onderwerp, minder met de film zelf. Sponsoren van artistieke cinema, ligt een stuk lastiger, aldus het jaarverslag van Cinema Reloaded. Toch geeft het festival de moed nog niet op. Het wil nu gaan bekijken of Cinema Reloaded zo ingericht kan worden dat armlastige Afrikaanse filmmakers er van kunnen profiteren.

Peter de Bruijn