Een goed begin is het halve ontbijt

Flink ontbijten is goed. Of toch niet? De deskundigen zijn het oneens.

Ontbijt als een koning, lunch als een prins, dineer als een bedelaar. Dat is de juiste wijze van doen, weet iedereen. Veel eten vlak voor je gaat slapen is verkeerd, het maakt dik. Maar flink ontbijten is goed, het zorgt voor een verzadigd gevoel waardoor je niet bij de koffie koek begint te snoepen, of bij de lunch wild aan de gang gaat met kroketten.

Zo hebben we dat geleerd. En zo leren we dat nog steeds: het voedingscentrum zegt het, (quasi)-medische sites zeggen het. Ontbijten is goed. Liefst met brood of volkoren graanproducten.

Voor het nut van het ontbijt worden globaal drie redenen gegeven: je lichaam heeft brandstof nodig na de lange nacht zonder eten; wie niet ontbijt kan zich niet concentreren; ontbijten maakt slanker, zie boven.

Maar zoals wel vaker als het over eten gaat: de deskundigen zijn inmiddels een heel andere mening toegedaan. Dat wil zeggen, want zo gaat het ook altijd: sommige deskundigen.

Neem dokter Frank, de afvaldokter. Denk je dat hij zegt: neem eerst een volkoren boterham? Misschien, als je bij hem op zijn spreekuur komt, maar hij doet het zelf in ieder geval niet. Hij neemt, zo vertelde hij vorige week in een interview met deze krant, vaak pas om vier uur ’s middags zijn eerste boterham.

Is hij dan de hele dag slecht geconcentreerd en geneigd tot snoepen? En hoe zit het met zijn darmen die schreeuwen om weer aan het werk te mogen, met zijn arme lichaam dat, als we aannemen dat hij om negen uur ’s avonds het laatste hapje heeft gegeten, wel negentien uur lang geen enkele energie krijgt toegediend?

Daar zegt dokter Frank niets over. Een tweede interview is dringend gewenst!

En dan die Duitse wetenschappers die nagingen hoe het met de totale calorie-opname op een dag zat als je stevige ontbijters vergeleek met kleine ontbijters. De eersten voelden zich misschien verzadigder, maar ze hadden aan het eind van de dag meer calorieën binnen gekregen dan degenen die niet achter een stapel volkoren boterhammen wakker werden.

En meer calorieën – dat weten we allemaal en er is nog geen deskundige geweest die het ontkend heeft – betekenen: grotere kans op dik.

Het zal wel weer allemaal genuanceerder liggen. Degenen die de volkoren boterham krachtig aanbevelen (alle gezondheid en voedingsites eigenlijk), gaan ervan uit dat je anders muesli met suiker gaat eten, of drinkyoghurt met suiker. Dat hoeft natuurlijk niet.

En de onderzoekers die de calorieën telden, telden niets anders dan dat. Ik bedoel: ze zeiden niets over de al dan niet verminderde energie en/of concentratie in de morgen, niets over of het voor het dikker worden uitmaakt of je de hoeveelheid calorieën op een bepaald tijdstip neemt, niet of die mensen met die ontbijten ook dikker werden of niet en waardoor dat dan kwam.

Over lekker en smakelijk en prettig zei zoals gebruikelijk niemand iets. Als we nu eens gewoon lekker zouden ontbijten, niet in krankzinnige hoeveelheden, maar wel in alle rust? En dan daarna geconcentreerd aan het werk? Nou? Deskundigen? Wat zegt u?