Apple democratiseert de digitale wereld juist

Is Apple parasitair, zoals Geert Lovink stelt (Opinie & Debat, 22 januari)? Inderdaad, Apple vraagt geld voor het verspreiden van content, maar daarin verschilt het niet van andere distributeurs. Apple gaat echter zo ver, stelt de mediatheoreticus, „dat die hele app-business van hen nu uncool wordt”. Dat is ver bezijden de waarheid: de App Store heeft de 10 miljardste download kunnen noteren, waarvan maar liefst 7 miljard apps in 2010 zijn gedownload. Lovink vindt het kennelijk jammer dat ‘content niet langer gratis kan zijn’. Producenten van content en uitgevers willen echter graag geld voor hun producten. Het mooie van Apple is dat het bedrijf een succesvol verdienmodel heeft ontwikkeld voor digitale content en daardoor heeft geholpen de internetpiraterij terug te dringen. Tegelijkertijd stelt het bedrijf zijn winkels open voor gratis content. Van de ruim 300.000 apps in de App Store is maar liefst 33 procent gratis en kost ruim 50 procent slechts tussen 0,99 en 2,99 dollar. Meer dan 62.000 ontwikkelaars hebben er al een podium gevonden, zelfs kinderen van elf jaar. Hiermee wordt de digitale wereld gedemocratiseerd en kan iedereen zijn ideeën realiseren en distribueren en er soms zelfs rijk mee worden. Contentontwikkelaars en uitgevers vinden in die Apple-winkel een grandioos Umfeld én een veilig verspreidingssysteem. Willen ze tegelijkertijd de kosten van de distributie tot nul reduceren, dan moeten ze inderdaad niet bij de App Store zijn, maar op internet. Dan zullen ze echter ook zelf moeten maken dat ze vindbaar zijn, voldoende traffic genereren, een veilige webwinkel bouwen en onderhandelen met alle betaaldiensten. Dat is de keuze waar ze voor staan.

Frank Bokern

Bussum