'Zorg dat camera aan is'

Kunstenaar Pilvi Takala (29) is Finse, maar woont en werkt in Amsterdam. Ze is op IFFR genomineerd voor een Tiger Award voor Players.

Hoe omschrijf jij je werk en jezelf?

„Ik werk als kunstenaar op een verhalende manier met video. Ik ben gefascineerd door de ongeschreven gedragsregels die het leven gemakkelijker en harmonieuzer maken, maar waar mensen niet bij stil staan. Door in te grijpen in het dagelijks leven, ‘ondenkbare’ situaties te creëren en hier opnames van te maken, probeer ik deze grijze zone te belichten.”

Pas je in een traditie? Welke?

„Ik ben beïnvloed door verschillende kunstenaars, maar denk niet dat zij in een stroming te vatten zijn.”

Wat vind je het mooiste kunstwerk?

„Ik hou erg van Roman Ondáks Good Feelings in Good Times, waarin hij vrijwilligers in musea artificiële aanschuifrijen laat vormen. Maar ook van Francis Alÿs’ When Faith Moves Mountains: de kunstenaar verplaatst met de hulp van honderden studenten letterlijk een duin, en van Auto Portrait Pending van Jill Magid. Zij heeft een contract afgesloten waarin staat dat wanneer ze sterft haar gecremeerde restanten omgevormd moeten worden tot een diamant.”

Wie is je grootste voorbeeld?

„Als student keek ik veel naar Sophie Calle. Haar werk is controversieel en persoonlijk. Interessant hoe het reële en geconstrueerde samenkomen.”

Wat is de belangrijkste les die je leerde?

„Zorg altijd dat je camera aan staat.”

En de belangrijkste gebeurtenis?

„ In 2005 heb ik deelgenomen aan de Biënnale van Istanbul , waar ik ‘artist in residence’ was. Ook mijn verblijf, de afgelopen twee jaar, aan de Rijksakademie van Amsterdam was erg belangrijk.”

Wanneer komt de Grote Doorbraak?

„Na de publicatie van dit interview?”

Wat wil je bereiken?

„Er zijn regels nodig om een maatschappij te laten functioneren,maar inherent aan regels is dat ze iets uitsluiten. Ik hoop dat ik situaties kan creëren waarin mensen moeten nadenken over alternatieven. Uitzonderingen kunnen maken is nodig om utopisch te kunnen denken.”