Reizigersinformatie spoor niet meer in handen van ProRail

Wachtende reizigers maakten een sneeuwpop op station Rotterdam Centraal. Foto NRC / Vincent Mentzel

ProRail gaat zich niet langer bemoeien met informatievoorziening aan reizigers op het spoor. Reizigersinformatie komt volledig in handen van de NS die daarbij sociale media als Twitter intensiever moet inzetten. Dat schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen aan de Tweede Kamer.

De spoorwegen en beheerder ProRail verzorgden tot nu toe samen de informatie aan treinreizigers. Schulz (VVD) denkt dat de NS dit in zijn eentje sneller kan in geval van grote vertragingen. De minister wil ook de bonussen van NS-bestuursleden koppelen aan de mate waarin het bedrijf presteert.

Deze winter kregen de NS en ProRail fikse kritiek nadat het treinverkeer door winterweer en een brand bij de verkeersleiding in Utrecht vrijwel volledig stil kwam te liggen. Veel treinreizigers stonden vast op stations terwijl de informatieborden leeg bleven en ook conducteurs geen informatie tot hun beschikking hadden. De Tweede Kamer riep daarop op tot hervormingen bij de twee partijen.