Krijgen winnaars van al die prijsvragen altijd de prijs?

Win een Xbox, win een reis naar Lapland. Met al die prijsvragen op producten ziet Jeanine van de Kam uit Oirschot door de bomen het bos niet meer. Ze vraagt zich af of die prijsvragen echt plaatsvinden. „Over de uitslag kan nooit worden gecorrespondeerd.”

Tik op Google ‘winnen’ in en je komt op sites als prijzenzolder.nl en nuwinnen.nl. Klikken op de derde hit, prijz.nl, geeft een overzicht van de mogelijkheden: win een reischeque, een parfumeriebon, een fotocamera. Meedingen kan door het invullen van een enquête, vermelding van je adresgegevens en een vinkje op ‘akkoord met de voorwaarden’.

Houder van de domeinnaam prijz.nl blijkt Clansman BV, een mediabedrijf dat responscampagnes ontwikkelt voor adverteerders. „Wij werven vooral nieuwsbrieven voor onze klanten”, legt directeur operations Tamar Citroen uit. Bedrijven die hun klantenbestand willen uitbreiden geven Clansman BV opdracht een prijsvraag, enquête of quiz te ontwerpen. Die komt te staan op sites als prijz.nl, kortingskaartjes.nl of uitmetkorting.nl. „Denk aan zo’n dertig campagnes per jaar.”

Hoe weten we nu dat die prijzen ook echt worden uitgekeerd? Citroen: „Wij vragen ons computersysteem bijvoorbeeld tienmaal een Xbox-winnaar te trekken. De winnaars, die de computer random selecteert, krijgen automatisch een mail met het verzoek hun gegevens op te sturen. Daarna keren wij uit.”

Namen van de winnaars publiceert Clansman BV op de website, zodat deelnemers zien dat er echt iets te winnen valt. Van overheidscontrole heeft Citroen nooit iets gemerkt. „Er is hier nog nooit iemand langs geweest.”

Actieve controle op zulke prijsvragen is er inderdaad niet, zegt Jochem van Opstal, woordvoerder van Projectgroep Kansspelen van het ministerie van Justitie. Wel moeten aanbieders na de ‘wildgroei’ aan prijsvragen sinds 2006 voldoen aan de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Van Opstal: „Deelname moet gratis zijn, op de communicatiekosten na. Ook moeten prijswinnaars binnen drie maanden bekend zijn en hebben deelnemers het recht te weten wie gewonnen heeft.”

Controle vindt plaats als er klachten binnenkomen bij het Projectbureau. Volgens de Consumentenbond en advocaten is dat aantal minimaal, wat overigens niet betekent dat louche praktijken in deze branche nooit plaatsvinden.

Wie stiekem geen prijs uitkeert kan een boete verwachten van maximaal 19.000 euro.

Freek Schravesande